NYHETSSTUDIO
Laerdal gir stort beløp til akuttmedisinsk storsatsing i Afrika
WHO Foundation og Laerdal Global Health lanserer en storsatsing på akuttbehandling med 12,5 millioner dollar i støtte til Verdens helseorganisasjon (WHO). Midlene skal brukes til å rulle ut opplæring i akuttmedisin for helsepersonell ved 400 sykehus i tre afrikanske land. Det skriver Lærdal i en pressemelding. Opplæringen skjer gjennom WHO sitt Basic Emergency Care-program, og inkluderer også spesialutviklede treningssett til bruk direkte på arbeidsplassen.
Satsingen ble annonsert 20. mai under Verdens helseforsamling i Genève, av Laerdal Global Health-grunnlegger Tore Laerdal og styreleder i WHO Foundation, Thomas Zeltner. Samtidig ble det lansert et nytt finansieringsinitiativ kalt Lifeline: the Acute Care Action Fund. Målet er å samle inn totalt 25 millioner dollar for å nå 1000 sykehus i fem eller flere land og redde opptil 50.000 liv hvert år.
WHO sitt akuttprogram ble utviklet i 2016 i samarbeid med Den internasjonale Røde Kors-komiteen og Den internasjonale føderasjonen for akuttmedisin. Programmet har til nå trent titusener av helsearbeidere i over 60 land. Studier fra sykehus i Afrika og Asia viser en reduksjon i dødelighet fra akutte tilstander på mellom 34 og 50 prosent etter innføring av programmet.
Tore Laerdal viser til dokumentert effekt og fremhever viktigheten av enkle og rimelige treningsverktøy som kan brukes til jevnlig oppfriskning. Bruce Aylward i WHO understreker at styrking av akuttmedisinsk behandling er avgjørende for helsedekning og beredskap, spesielt i en tid med strammere helsebudsjetter.
– Dette er en viktig støtte til WHOs arbeid i en tid der finansieringen av global helse er truet, sier Thomas Zeltner. Han oppfordrer flere aktører til å bidra i Lifeline-fondet for å skalere programmet også i humanitære kontekster.
Akutt mangel på ambulanser i Arendal – politiet måtte bistå
To politibiler rykket ut til et helseoppdrag i Arendal mandag ettermiddag som følge av akutt mangel på tilgjengelige ambulanser i området.
Ifølge operasjonsleder Knut Odde ved politiet ble bistanden gitt etter anmodning fra helsevesenet. – Det er akutt mangel på ambulanser i området. Dette er noe politiet kan bistå med, så vi hjelper hverandre, sa Odde til Agderposten.
Pasienten skal ha fått nødvendig helsehjelp.
Direktør for prehospitale tjenester ved Sørlandet sykehus, Espen Jarle Hansen, avviser at det er en varig ressursmangel i området.
– Nei, her kan det nok hende at alle ambulanser som er til disposisjon, er ute på andre oppdrag, sier han til Agderposten (lenke krever pluss-tilgang).
Ny ambulansestasjon i Kristiansand skal bygges av Veidekke
Veidekke har fått oppdraget med å bygge en ny ambulansestasjon ved Sørlandet sykehus på Eg i Kristiansand. Kontrakten har en verdi på nær 120 millioner kroner, og byggingen starter umiddelbart.
Den nye ambulansestasjonen skal bidra til å styrke beredskapen og effektiviteten i ambulansetjenesten i regionen, skriver Veidekke i en pressemelding. Bygget får en garasje med plass til åtte ambulanser, inkludert vaskeplass, samt garderober og en oppholdsdel med stue og kjøkken. I tillegg blir det en egen kontordel og en lydisolert soveromsdel som skjermer for støy fra resten av bygget.
Ambulansestasjonen vil stå klar i oktober 2026, mens det tilknyttede kontorbygget ferdigstilles i desember samme år. Kontorbygget på fem etasjer og totalt 5.200 kvadratmeter skal tilby moderne og fleksible lokaler, særlig rettet mot helserelatert næring.
Veidekke trekker frem at prosjektet er fremtidsrettet og bærekraftig, med gode parkeringsmuligheter og nærhet til offentlig transport.
– Dette er et oppdrag vi setter stor pris på. Vi er allerede godt i gang med samspillsfasen om det nye akuttbygget og helsehuset ved Sørlandet sykehus, så da passer det ekstra godt å starte opp med ambulansestasjonen nå, sier distriktsleder Atle Monan i Veidekke Bygg Agder i pressemeldingen. De avslutter med å skrive at kontrakten går inn i Veidekkes ordrereserve for andre kvartal 2025.
Dårlige fylkesveier kan hindre ambulansen – regjeringen får kritikk
Det blir mer penger til drift og vedlikehold av riksveier, men ingen økning til fylkesveiene i revidert nasjonalbudsjett. I en pressemelding fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) advares det nå om at dårlige fylkesveier ikke bare betyr hullete asfalt, men også kan få alvorlige konsekvenser for beredskapen.
Når veier stenger på grunn av flom, ras eller forfall, mister nødetatene verdifull tid. Ifølge OFV kan dette i verste fall bety at ambulanser ikke kommer frem når sekundene teller.
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er nå nær 100 milliarder kroner, og mange veistrekninger får ikke nytt dekke før det har gått 25 år. OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen understreker at dette truer både hverdagsberedskap og nasjonal sikkerhet.
Han etterlyser konkrete grep: mer forutsigbare midler til vedlikehold, styrket økonomi for fylkeskommunene og øremerkede midler til blant annet ras- og skredsikring.
– Når politibiler, ambulanser og forsyninger ikke kommer frem, handler det ikke bare om forsinkelser – det handler om liv og helse, sier Thorsen i pressemeldingen.
Statens vegvesen har samtidig lagt frem en prioritert ønskeliste over 29 store veiprosjekter, som skal gi sikrere og mer fremkommelige veier de neste årene. Øverst på listen står E16 mellom Aurland og Voss, et område som er særlig utsatt for ras og stengte veier.
Også innfartsveiene til Hammerfest, hvor blant annet sykehuset ligger, og ny E39 inn mot Stavanger sentrum er høyt prioritert. Disse prosjektene skal bidra til tryggere og raskere fremkommelighet – også for nødetatene. Men flere av prosjektene mangler fortsatt finansiering, og veidirektør Ingrid Dahl Hovland understreker overfor NRK at politiske vedtak må på plass før arbeidene kan starte.
Alta-ambulanse i ny turnus: – Ansatte er fornøyde, hevder helseforetaket
Striden om arbeidstid og hviletid for ambulansepersonell i Alta har pågått i flere år. Nå etterspør Irene Ojala (PF) konkrete tall på aktiviteten i den nye turnusen, særlig knyttet til oppdrag som forstyrrer hviletiden.
I skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre ber Ojala om dokumentasjon på hvor ofte ansatte får avbrutt hvileperiodene sine, hvor lenge avbrytelsene varer, og om det er enighet mellom ledelsen og fagforeningene om situasjonsbeskrivelsen.
Bakgrunnen for spørsmålet er tidligere vedtak fra Arbeidstilsynet om at det må etterstrebes elleve timer sammenhengende hvile i døgnet. Kompenserende hvile skal gis dersom dette ikke oppnås – uten avbrudd for oppdrag. Likevel rapporteres det om at slike avbrytelser skjer jevnlig.
I sitt svar viser Vestre til opplysninger fra Helse Nord RHF og Finnmarkssykehuset HF. De understreker at beredskapen i Alta er betydelig styrket de siste tre årene, blant annet ved at hjemmevaktordningen er avviklet til fordel for tilstedeværelse på vaktrom.
Helseforetaket opplyser at den gjeldende arbeidstidsordningen er godkjent av både Arbeidstilsynet og fagforeningene, og at det ikke foreligger noen pågående tvist om arbeidstid i Alta. Tvert imot skal foretaket ha mottatt «svært positive tilbakemeldinger» fra både ansatte, tillitsvalgte og verneombud.
Tvisten som Ojala viser til, skriver seg ifølge foretaket fra januar 2023, da det ikke ble oppnådd enighet med Fagforbundet om en avtale i henhold til arbeidsmiljøloven § 10-12 (4). Etter seks måneder valgte imidlertid Fagforbundet å inngå en slik avtale om gjennomsnittsberegnet turnus.
Som ledd i en større satsing på de prehospitale tjenestene skal det ansettes 41 nye medarbeidere i Finnmark innen 2027. I Alta planlegges det nå å sette inn en tredje ambulanse i kontinuerlig døgnberedskap, mot dagens ordning der den tredje bilen kun er i drift på dag- og kveldstid.
Helseforetaket viser til at beregninger tilsier at hver ambulanse i Alta i snitt har 5,66 produserte ambulansetimer per døgn, noe de mener sikrer en god beredskap for byens rundt 20 000 innbyggere.
– Tilbakemeldingene fra enhetsleder, tillitsvalgt og verneombud i Alta indikerer at de ansatte er svært fornøyde med de nåværende arbeidsordningene, heter det i svaret fra Vestre til Ojala.
Mistet ambulansejobb og førerkort etter alkoholtest – nekter for misbruk
SVERIGE (Expressen) Svenske Linn Gustafsson (28) mistet både førerkortet og jobben i ambulansetjenesten etter at en PEth-test viste forhøyede verdier. Transportstyrelsen mener testresultatene tyder på risikofylt alkoholbruk, til tross for at Gustafsson har legeerklæring på at hun ikke har alkoholproblemer.
PEth-testen er en blodprøve som brukes for å avdekke alkoholforbruk over tid. Den måler nivået av fosfatidyletanol (PEth), et stoff som bare dannes i kroppen når man har inntatt alkohol. Testen anses som svært pålitelig og kan avdekke alkoholbruk opptil to til fire uker tilbake i tid. I Sverige brukes denne testen blant annet som grunnlag for vurdering av førerkortinnehav og i ansettelsesprosesser innen helsevesenet.
Testene ble tatt i forbindelse med en ansettelsesundersøkelse i 2023. Av 25 tester var det kun to som viste forhøyede verdier. Den første kom kort tid etter en hjemmefest, den andre etter en uke i Alpene.
– Jeg drikker kun ved festlige anledninger. Tar man testen uka etterpå, kan det likevel gi utslag som tilsvarer risikobruksnivå, sier hun til Expressen.
Gustafsson beskriver saken som en grov krenkelse. Hun fikk avslag på klager og sier hun gikk inn i en livskrise etter vedtaket.
– Ingen lege fra Transportstyrelsen har snakket med meg om mine alkoholvaner. Likevel mister jeg førerkortet og blir diagnostisert med et misbruk jeg ikke har, sier hun.
Hun får nå bistand fra organisasjonen Centrum för rättvisa, som tar saken videre.
Transportstyrelsen forsvarer praksisen og mener PEth-testen er vitenskapelig forankret.
– Uten alkohol finnes det ikke PEth, sier Transportstyrelsens lege Witold Pisarek til Expressen.
Cathrine Marie Lofthus blir ny helsedirektør
Cathrine Marie Lofthus blir ny direktør i Helsedirektoratet. Hun ble utnevnt i statsråd i dag. Lofthus er i dag ansatt som departementsråd i Helse- og omsorgsdepartementet. Det skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding
Cathrine Marie Lofthus er 54 år, lege og har i dag stillingen som departementsråd i Helse- og omsorgsdepartement. Hun har medisinsk doktorgrad, er utdannet økonom og har tidligere blant annet vært administrerende direktør for Helse Sør-Øst, viseadministrerende direktør for Oslo universitetssykehus samt lege og avdelingsleder ved Aker universitetssykehus. Lofthus har i tillegg hatt en rekke styreverv i helsesektoren og ble i mai 2024 valgt inn i WHOs globale styre.
Lofthus vil tiltre stillingen som helsedirektør 1. august 2025.
– For meg er stillingen som helsedirektør en av de mest spennende jobbene i Norge. Som helsedirektør vil jeg fortsatt få arbeide med utfordringene som helsetjenesten står overfor, samtidig som jeg får mulighet til å arbeide mer med medisinskfaglige spørsmål og være tettere på tjenestene, sier Cathrine Marie Lofthus.
- Jeg vil ønske Cathrine Lofthus velkommen som ny direktør i Helsedirektoratet. Med Cathrine på laget får vi en drivende dyktig leder og fagperson med stor gjennomføringskraft. Jeg gleder meg til å samarbeide med henne, sier konstituert helsedirektør Mariann Hornnes i pressemeldingen.
Blant søkerne var Espen Nakstad og en fra ambulansetjenesten i Vestre Viken HF.
Vil fortsette dialog med Senja om legevaktsamarbeid
FOLKEBLADET: Målselv kommune vurderer å gå inn i et legevaktsamarbeid med Senja og Sørreisa, og kommunedirektøren ber nå formannskapet om godkjenning til å fortsette dialogen. Bakgrunnen er kritikk mot budsjettoverskridelser i dagens Bardu-baserte legevakt, som Målselv deltar i.
Kommuneoverlegen vurderer legevakttilbudene på Finnsnes og Setermoen som faglig likeverdige. I saksframlegget pekes det samtidig på at et samarbeid med Senja kan gi lengre transporttid for pasienter som skal til sykehus, noe ambulansetjenesten har påpekt vil påvirke beredskapen. Pasienter kan måtte transporteres til undersøkelse på Finnsnes før videre transport til UNN i Tromsø, noe som kan binde ambulanser over lengre tid.
Målselv planlegger å beholde ØHD-sengene lokalt på helsetunet, uavhengig av hvilken legevaktløsning som velges. Det er foreløpig uklart om et samarbeid med Senja vil gi økonomiske besparelser. Legevaktslegene i Målselv har uttrykt ønske om å fortsette i dagens samarbeid med Bardu, som de opplever som faglig solid og stabil, skriver Folkebladet.
Fikk medaljer – luftevakueringen fortsetter
På frigjørings- og veterandagen 8. mai mottok personell fra Forsvarets sanitet, Helsedirektoratet og SAS medaljer for innsatsen med medisinsk evakuering av sårede og syke ukrainere. Forsvaret skriver i en pressemelding som ble sendt ut mandag at de som har gjennomført minst 30 oppdragsdager fikk Forsvarets medalje for internasjonal tjeneste, mens tre personer mottok Forsvarsmedaljen med laurbærgren.
Sjef for Forsvarets sanitet, Petter Iversen, sier det er svært gledelig at personellet blir hedret for innsatsen, og understreker at Norge nå har støttet Ukraina og EU med medisinsk luftevakuering på fjerde året. Regjeringen har samtidig forlenget avtalen med EU om evakuering av ukrainske pasienter til 31. mars 2026.
Også avtalen mellom SAS og Forsvarsmateriell om å stille fly til disposisjon for Forsvaret er forlenget. Iversen sier luftevakueringen er viktig både for den enkelte pasienten og for å avlaste helsetjenesten i Ukraina. I tillegg gir oppdragene Forsvaret verdifull erfaring med håndtering av mange skadde i en krigssituasjon.
Siden våren 2022 har Norge transportert over 3300 pasienter og pårørende til Norge og andre europeiske land. Hver uke flyr helsepersonell fra Forsvarets sanitet til Rzeszow i Polen for å hente pasienter. Evakueringen skjer i samarbeid med flere departementer, Helsedirektoratet, Forsvaret, SAS og DSB til støtte for EU.
Norge har evakuert over 3300 fra Ukraina
I snart tre år har Forsvaret bistått med evakuering av sårede og syke ukrainske pasienter og deres pårørende til sykehus i hele Europa. Nå har Norge evakuert totalt 3318 mennesker, i det som er den største luftevakueringen landet har gjennomført. Evakueringen skjer i samarbeid mellom flere departementer, Helsedirektoratet, de regionale helseforetakene, Forsvaret, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og SAS.
Hver uke reiser norsk helsepersonell til flyplassen i Rzeszow i Polen, hvor pasientene ankommer i ambulanser, enten direkte fra Ukraina eller via et medisinsk samlingssted. Evakueringen foregår med et SAS-fly innredet som en luftambulanse, hvor pasientene får nødvendig medisinsk behandling underveis. Også kritisk syke pasienter som krever respiratorbehandling kan transporteres.
Forsvaret skriver at siden oppstarten i juni 2022 er det gjennomført 156 oppdrag, hvor 458 pasienter og 264 pårørende har blitt brakt til Norge. Totalt er pasienter evakuert til ti land. Ved ankomst fordeles pasientene til sykehus gjennom EUs ordning for sivil beredskap.
Evakueringen avlaster helsetjenesten i Ukraina og gir pasientene tilgang til livreddende behandling. I Norge er det koordineringssenteret ved Ullevål universitetssykehus som sammen med de regionale helseforetakene avgjør hvor pasientene skal behandles, basert på behov og kapasitet. Forsvaret opplyser at pårørende følger som hovedregel med på samme fly, noe som bidrar til bedre oppfølging og mindre belastning for pasientene.
150 aktører skal delta i stor beredskapsøvelse på Kongsberg
Over 150 aktører fra Forsvaret, nødetater, næringsliv og Kongsberg sykehus skal førstkommende tirsdag delta i en omfattende CBRNE-øvelse på Kongsberg. Øvelsen starter i Næringsparken før pasienter fraktes til Kongsberg sykehus.
Vestre Viken skriver at målet med øvelsen er å styrke samhandlingen mellom sivilt og militært personell ved håndtering av større beredskapssituasjoner. Deltakerne skal teste planverk, prosedyrer, kommunikasjon og logistikk for å sikre best mulig pasientbehandling.
Øvelsen skal simulere to scenarioer som er relevante og bygger på reelle trusselvurderinger. Kongsberg sykehus og Kongsberg interkommunale legevakt må sammen håndtere en stor tilstrømning av pasienter med behov for dekontaminering, mens sivile og militære ressurser bistår med behandling på skadested, transport, sikkerhet og medisinsk støtte.
Først i Storbritannia: ECMO rett til pasient ved hjertestans
London’s Air Ambulance har etablert det som kalles ECAT, som står for Endovascular Cardiac Arrest Team. Dette er et samarbeid med London Ambulance Service og Barts Health NHS Trust. Målet er å tilby ECMO-behandling til pasienter i refraktær hjertestans før de ankommer sykehus. ECMO står for extracorporeal membrane oxygenation, og er en avansert livredningsteknologi som midlertidig overtar funksjonen til hjerte og/eller lunger. OUS skriver på dere nettside at blodet tas ut fra en samleåre, tilføres oksygen og pumpes tilbake i en annen samleåre. Ofte brukes blodårene i lysken, men maskinen kan også kobles til åre på halsen.
London’s Air Ambulance skriver på deres nettside at teamet rykker ut med helikopter eller utrykningsbil, og kan starte kunstig hjertefunksjon hos pasienter som ikke responderer på konvensjonell hjerte-lunge-redning. Ifølge prosjektleder Dr. Ben Singer kan ECMO i slike tilfeller utgjøre forskjellen mellom liv og død. Han viser til erfaringer fra Minnesota i USA, der over 40 prosent av pasientene som fikk ECMO innen 60 minutter etter hjertestans, overlevde med god nevrologisk funksjon.
Initiativet er gjort mulig gjennom støtte fra blant annet Barts Charity og Getinge. Klinisk og operativt personell ved tjenestene er trent i å utføre ECMO-oppstart i felt. Dr. Tom Hurst, medisinsk direktør i London’s Air Ambulance, understreker at målet er å skape en mulighet for overlevelse der det tidligere ikke fantes noen. Ifølge medisinsk direktør i London Ambulance Service, Dr. Fenella Wrigley, kan rask ECMO-behandling også bedre hjernens prognose etter hjertestans.
Ved ankomst Barts Heart Centre overtas pasienten av spesialistteam. Dr. Andrew Wragg ved St Bartholomew’s Hospital sier ECAT representerer et viktig bindeledd mellom førsteinnsats og spesialisert behandling, og at erfaringene fra prosjektet kan bidra til forbedringer nasjonalt, skriver London’s Air Ambulance.
DMP får økt ansvar for beredskap og medisinsk forsyning
I årsrapporten for 2024 skriver Direktoratet for medisinske produkter (DMP) at de har fått et vesentlig utvidet ansvar for nasjonal beredskap og forsyningssikkerhet for legemidler og medisinsk utstyr. Direktoratet, som tidligere var Statens legemiddelverk, har i løpet av året etablert et nasjonalt utvalg for forsyningssikkerhet og tatt i bruk en ny hjemmel for å kunne rasjonere legemidler ved mangel.
Arbeidet med å sikre befolkningen tilgang til nødvendige medisinske produkter er et av tre hovedmål i tildelingsbrevet fra Helse- og omsorgsdepartementet. DMP rapporterer at de har levert godt på dette området, men understreker samtidig at det gjenstår mye arbeid for å møte de nasjonale behovene fullt ut – spesielt når det gjelder metodevurdering og forsyningssikkerhet.
– Det vi har fått til i 2024 er først og fremst takket være våre drivende flinke og høykompetente medarbeidere, samt våre mange gode samarbeidspartnere, skriver direktør Trygve Ottersen i rapporten.
Han peker også på behovet for fortsatt utvikling i lys av pandemien og en skjerpet sikkerhetssituasjon: – Vi må styrke nasjonal forsyningssikkerhet og beredskap for medisinske produkter, i lys av koronapandemien og ikke minst sikkerhetssituasjonen.
DMP samarbeider tett med andre nordiske og europeiske myndigheter og har en sentral rolle i det europeiske arbeidet for å sikre tilgang på legemidler og utstyr, både i normalsituasjoner og ved kriser. Du kan lese hele årsrapporten som PDF på nettsiden til DMP.
Advarer mot utdatert kjernejournal: – Går ut over liv og helse
OSLO (Aftenposten) Ambulansepersonell over hele landet slår alarm om kritiske feil og mangler i pasientenes kjernejournaler, skriver Aftenposten.
– Vi har sett flere avvikssaker der pasientbehandlingen har sviktet som følge av manglende eller feil informasjon, sier klinikkleder Steinar Olsen ved Oslo universitetssykehus til Aftenposten. Han får støtte av AMK-leder Tanja Hande og ambulansepersonell som alle peker på det samme: Journalene inneholder ofte utdaterte eller mangelfulle opplysninger.
Når ambulanse rykker ut, skal kritisk helseinfo hentes fra pasientens kjernejournal via skjerm i bilen. Men i praksis er kvaliteten ofte for dårlig, noe som kan føre til feilmedisinering og unødvendige omveier.
– Det kan koste liv, sier lege og anestesilege Margrethe von Tangen i ambulansetjenesten i OUS. Hun peker på eksempler der pasienter ikke har fått gjenopplivning fordi journalen feilaktig indikerte HLR-minus, til tross for at vedtaket var omgjort.
Problemet skyldes blant annet at oppdatering av kjernejournal krever manuell dobbeltføring. Ifølge Helsedirektoratet gjør dette at registreringene ikke gjøres systematisk. Først fra 1. mai i år ble det forskriftsfestet plikt til å melde inn kritisk informasjon, dersom systemene støtter det.
Statssekretær Ellen Rønning-Arnesen (Ap) sier til avisen at kjernejournal er en prioritert del av regjeringens digitaliseringssatsing, og at ny lovgivning om informasjonsdeling og taushetsplikt er på vei.
Inntil videre jobber ambulansepersonell i et risikobilde der livsviktig informasjon ofte mangler.
– Når vi ikke får informasjonen vi trenger, flytter vi pasienter i stedet for informasjon. Det er et samfunnsproblem, sier Steinar Olsen til Aftenposten.
UNN måtte avlyse anbud for ny ambulansestasjon på Evenskjer – feil i konkurransegrunnlag
Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har avlyst anbudskonkurransen om leie av ny ambulansestasjon på Evenskjer etter at det ble oppdaget en formell feil i utlysningen. Nå varsler sykehuset at ny utlysning er like rundt hjørnet, skriver Harstad Tidende.
Konkurransen ble opprinnelig lyst ut i august 2024, etter gjentatte forsøk på å få inn tilbud på bygging av ny stasjon. Da det ikke kom inn tilbud i 2023, ble det bestemt å gå ut med ny åpen konkurranse om leieavtale. Målet er å få på plass en stasjon med tilstrekkelig areal til både to ambulanser og nødvendig personell.
Feilen som førte til avlysningen i januar, var at konkurransegrunnlaget ikke i tilstrekkelig grad ivaretok en forskriftsendring som trådte i kraft fra 1. januar 2024. Endringen innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum 30 prosent i offentlige anskaffelser.
– Vi vurderte i ettertid at vilkårene for unntak ikke var oppfylt, og måtte derfor avlyse. Vi beklager feilen, sier Gina Johansen, leder ved UNNs drifts- og eiendomssenter til avisen.
Ny utlysning er nå under arbeid i samarbeid med Sykehusinnkjøp HF, og vil bli publisert i Doffin i løpet av få dager.
Dagens stasjon på Evenskjer er sentralt plassert, men tilfredsstiller ikke kravene til sonedeling mellom rent og urent, og mangler blant annet egnede soverom. Dette er blant forholdene UNN har fått pålegg om å utbedre, skriver Harstad Tidende.
Ordførere i Nord-Troms og Nordland advarer: – Å kutte i ambulanser truer tryggheten i distriktene
TROMS: Et samlet lag av ordførere i distriktskommuner retter nå kraftig kritikk mot planene om å redusere antall ambulansebiler i Troms i et leserinnlegg i Framtid i Nord. Etter sterk lokal motstand er kuttene satt på vent, men ordførerne advarer mot at økonomiske hensyn skal styre livsviktig beredskap.
– Vi er bekymret for at det nå er i hovedsak økonomi som skal gjelde når akutte situasjoner oppstår, skriver blant andre Kåfjords ordfører Bernt Eirik Isaksen Lyngstad i et leserinnlegg i Fremtid i Nord. Med seg har han ordførerne i Gratangen, Lavangen, Karlsøy, Salangen, Lødingen og Senja.
Forslaget om nedlegging av ambulansestasjoner kom etter at UNN ble pålagt å kutte 47 millioner kroner i akuttmedisinsk klinikk. Ordførerne reagerer på at prosessen ble satt i gang uten lokal forankring og at kommunene først ble involvert etter press.
– Vi kan ikke gå på akkord med sikkerheten. Tid er avgjørende i akuttmedisin, og responstiden må være kort der folk faktisk bor, påpeker de i leserinnlegget.
De viser til stortingsmeldingen «Fornye, forsterke, forbedre» (Meld. St. 23) og understreker at styrket akuttkjede ikke kan bety at kommunene alene skal overta ansvaret. – Hvis brannvesenet og åpen omsorg blir første helsepersonell på stedet, er vi tilbake til før 1999, før tomannsbemannet ambulanse ble standard.
Ordførerne advarer mot å organisere akuttberedskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper. – En god lokal akuttberedskap er god distriktspolitikk. Det er her i ytterkanten mye av verdiskapingen skjer.
Deres budskap til helsemyndighetene er tydelig:
– Innsatsen for akuttberedskap må økes, ikke reduseres.
Ambulanse i USA starter med helblod – skal redde flere traumepasienter
USA/NEW JERSEY: University Hospital i Newark er først ut blant New Jerseys statsgodkjente traumesentre til å innføre helblodstransfusjon i ambulanser. Målet er å øke overlevelsen hos pasienter med alvorlig blødning ved å starte behandling før pasienten er framme på sykehus.
Programmet gjør det mulig for spesialtrent ambulansepersonell å gi blod direkte i ambulansen, og bygger på både forskning og praksiserfaring. Ifølge sykehusets assisterende medisinske leder for EMS, Dr. Scott Pasichow, skjer nesten halvparten av dødsfallene etter store traumer før pasienten rekker fram til behandling, ofte innen fem minutter.
– Å gi blod på stedet kan være forskjellen på liv og død, sier Pasichow i en pressemelding.
Ambulansene er utstyrt med temperaturovervåkede beholdere for trygg transport av blodprodukter, og både ambulanse-, akutt- og traumeteam ved sykehuset er gitt grundig opplæring.
Det vises til fersk forskning som viser at dødeligheten øker med 11 prosent for hvert minutt behandling med blod forsinkes. I 2023 kunne 191 pasienter i University Hospitals system ha hatt nytte av helblod i ambulansen.
– Dette er en milepæl for akuttberedskapen vår, sier EMS-direktør Jason Brady i pressemeldingen, og fortsetter:
– Det har tatt tre år å få på plass rutiner og sikkerhet. Nå er vi klare til å redde flere liv.
Ambulansekutt i Troms satt i bero: – Et godt grunnlag for å snu
LHL-leder Paul Dahlø i Troms og Finnmark er tilfreds med at prosessen om å kutte i ambulanseer i regionen nå er satt på vent. Han peker på at dette gir mulighet for en ny vurdering, med sikkerhet og geografi som avgjørende faktorer. Det skriver lokalavisen Folkebladet.
Det var forslag fra ledelsen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) om å redusere antall dagambulanser som utløste sterk motstand lokalt. Nå er saken satt på vent i påvente av at Helsedirektoratets veileder for ambulansetjenesten skal revideres.
– Når helseministeren peker på den utredningen, viser det at dette er alvorlig og må vurderes grundig, sier Dahlø til Folkebladet.
Han understreker at gjentatte forslag om kutt i ambulansetjenesten, kombinert med manglende måloppnåelse på responstid, har skapt uro både blant ansatte og innbyggere.
– Det er en utfordring at trygghet og responstid settes opp mot økonomi. Vi forstår at bemannede stasjoner er kostbare, men kan ikke gå på akkord med sikkerheten, sier han.
Dahlø minner om at dagens ordning ble etablert etter et omfattende arbeid tidlig på 2000-tallet, med høy faglig standard og en sterk prehospital innsats allerede i bilen.
– Det var et kvantesprang den gangen. Nå må også den geografiske dimensjonen i Nord-Norge få tyngde i økonomiske prioriteringer, sier han.
Selv med økt tilgang på helikopter, understreker han at lokalambulanser fortsatt er helt avgjørende – både som primærressurs og som ledd i videre transport til helikopter eller sykehus.
– Jeg håper helseministerens signal blir fulgt opp med konkret politikk, avslutter Dahlø for Folkebladet.
Sju personer omkom i trafikken i april - MC-førere utsatt
I april omkom sju førere, seks menn og én kvinne. Trygg Trafikk skriver i en pressemelding at vi ser en økning i antall omkomne menn sammenlignet med 2024 per april, 19 menn mot 16 i fjor. Kvinner har derimot en markant nedgang – 4 mot 12 i samme periode.
I 2024 omkom 20 personer på motorsykkel, de første i mai (6). Nå har allerede 3 mistet livet i april. I tillegg omkom to MC-førere i går – 1. mai.
– MC-førere er avhengig av å bli sett og forstått av andre trafikanter. Derfor er det ekstra viktig at motorsykkelførere er «påskrudd» og hele tiden jobber med hva som kan skje, hvor og når. Sikker kjøring avhenger også av presis kjøreteknikk. Dette er ferskvare og må stadig friskes opp og finpusses. Dette er spesielt viktig etter «vinterdvalen», sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk i pressemeldingen.
Mai ble også en brutal start, da 1. mai ble preget av flere MC-ulykker, og to av dem ble dødsulykker. Dagbladet skriver at torsdagen ble ble to MC-førere sendt til sykehus etter en ulykke i Falkentunnelen i Østre Toten der også to biler var involvert. Og i Åsene i Bergen fikk to motorsyklister behandling av ambulansepersonell etter en trafikkulykke ved en påkjøringsrampe ved E16. To MC-ulykker i i Sola i Rogaland, og i Hjartdal i Telemark endte som dødsulykker. Lokalavisen Telen har snakket med vitner som forteller at at MC-føreren må ha hatt veldig uflaks, for vi oppfattet det ikke som at det var noen råkjøring» og at «veien er ganske dårlig med mye telehiv.
Ny høring: Skal alle injeksjonspreparater merkes med dosering i milligram?
Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har åpnet en høring om doseringsenhet for injeksjonspreparater. Spørsmålet er om legemidler som i dag oppgis i milliliter (ml), i stedet bør merkes med milligram (mg). Høringsfristen er 30. august.
Bakgrunnen er flere henvendelser som peker på forvirring og risiko knyttet til at ulike preparater oppgis med ulike doseringsenheter. I 2021 ble doseringen for morfinpreparater endret fra ml til mg, etter tilbakemeldinger fra helsepersonell. Endringen ble gjort for å tydeliggjøre virkestoffmengde og redusere risikoen for feil.
Nå vurderer DMP om denne praksisen bør utvides til flere legemidler – spesielt opioider og andre injeksjonspreparater som ofte brukes sammen med morfin i blant annet palliativ behandling. Et sentralt poeng i høringsnotatet er at dagens blanding av «ml» og «mg» som doseringsenheter kan skape uklarheter og i verste fall føre til feilbehandling.
Tre hovedalternativer vurderes:
- Beholde dagens praksis, med «ml» for de fleste injeksjonspreparater og «mg» for morfin.
- Gå tilbake til tidligere praksis og bruke «ml» også for morfin.
- Innføre «mg» som standard for alle injeksjonspreparater.
DMPs foreløpige vurdering er at det tredje alternativet – å bruke «mg» som felles doseringsenhet gir størst grad av klarhet og pasientsikkerhet.
I listen over høringsinstanser finner man blant annet helseforetak, fagforeninger (ikke ambulanse), apotek, EPJ-leverandører og nasjonale helsemyndigheter.
Telia varsles om millionbot – skulle sikre mobildekning i kriser
Telia risikerer et overtredelsesgebyr på 10 millioner kroner etter at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har avdekket manglende leveranser i et kritisk beredskapsprogram. Mellom 2015 og 2021 mottok selskapet 74 millioner kroner for å etablere basestasjoner med forsterket ekom – tiltak som skal sikre elektronisk kommunikasjon, som mobil- og datanett, i minimum 72 timer ved strømbrudd.
I 39 av 58 kommuner er de avtalte løsningene ikke levert. Ifølge Nkom mangler disse basestasjonene nødvendige redundante tilkoblinger. Det ble avdekket etter tre større ekom-utfall i oktober 2024. Telia har selv rapportert at løsningene var på plass.
– Det er et alvorlig tillitsbrudd at Telia over tid har feilrapportert til myndighetene, og mottatt penger fra staten for tiltak som ikke er gjennomført, sier Svein Scheie, sikkerhetsdirektør i Nkom.
Ekom står for elektronisk kommunikasjon og omfatter blant annet telefoni, mobilnett og internett. Programmet for forsterket ekom er finansiert over statsbudsjettet og skal sikre at befolkning og samfunnskritiske tjenester, som AMK og andre nødetater, opprettholder kommunikasjon ved lengre bortfall av strøm. Uten slike tiltak kan både nødanrop og kommunikasjon mellom etatene svikte.
Telia har fått frist til 1. november 2025 med krav om å fullføre tiltakene. Nkom varsler dagbøter på 5000 kroner per kommune dersom feilene ikke er rettet innen fristen.
Dette er de 39 kommunene hvor redundante løsninger ikke var på plass: Alta, Aremark, Aurland, Berlevåg, Bykle, Bømlo, Båtsfjord, Dønna, Evje og Hornes, Gamvik, Gjerstad, Hægebostad, Iveland, Lebesby, Lom, Måsøy, Nesseby, Nord-Odal, Nordreisa, Porsanger, Sel, Sirdal, Skjåk, Solund, Sulldal, Sør-Odal, Tønsberg, Tana, Træna, Valle, Vardø, Vegårdshei, Vikna, Vågå, Våler, Åmli, Årdal, Åseral, Åsnes.
Økt samarbeid mellom politi og psykiatriambulanse
BERGEN: Psykiatriambulansen i Bergen har vært i drift siden 2005 og er fortsatt en av få slike tjenester i Norge. Som Ambulanseforum tidligere har omtalt, er bilen bemannet med en psykiatrisk sykepleier i tillegg til ambulansearbeidere . Den skiller seg fra vanlige ambulanser ved at utstyret er skjult for å skape et tryggere miljø for pasientene.
Tjenesten har fått stor anerkjennelse for å kunne tilby bedre akuttpsykiatrisk hjelp direkte på stedet. Både helsepersonell og politi forteller at pasienter ofte roer seg når de blir møtt av psykiatriambulansen, som også kan bidra med viktige kliniske vurderinger og avlastning for øvrige ambulanser.
En reportasje fra Mentalt Perspektiv at antallet ansatte i psykiatriambulansen i Bergen er redusert sammenlignet med tidligere. Fra tidligere å være to psykiatriske sykepleiere på bilen, er det i dag én, kombinert med to ambulansearbeidere. Tjenesten dekker et stort område fra Voss til Øygarden, og kapasiteten strekker ofte ikke til.
Samtidig har det vært en kraftig økning i helseoppdrag som krever politibistand, spesielt på grunn av flere trusler og voldssituasjoner. Ambulanseseksjonen ved Haukeland sykehus ønsker å utvide psykiatriambulansen til en døgnåpen tjeneste, og både helsepersonell og politiet understreker behovet for flere slike enheter.
Psykiatriambulansen har fortsatt en sentral rolle for akuttpsykiatrisk helsehjelp i Bergen. Erfaringen fra både Stavanger og Bergen viser at slike team bidrar til bedre kommunikasjon, færre maktanvendelser og tryggere overganger til behandling.
Ambulansesjef blant søkerne til stillingen som helsedirektør
Søkerlisten til stillingen som ny helsedirektør er klar. Blant de 14 søkerne finner vi Lars Martin Granli, stasjonsleder ved Drammen ambulansestasjon.
Granli er en av flere kandidater fra helsetjenesten som har søkt på toppjobben i Helsedirektoratet. Andre kjente navn på listen er tidligere assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad og departementsråd Cathrine M. Lofthus, som begge er blant søkerne til det seksårige åremålet.
Stillingen har vært ledig siden Bjørn Guldvog gikk av i januar. Fram til nå har Mariann Hornnes vært konstituert helsedirektør, også hun søker fast ansettelse.
På grunn av omfattende inhabilitet i Helse- og omsorgsdepartementet, er det nedsatt en ekstern gruppe som håndterer ansettelsesprosessen.
Søkerliste til stilling som helsedirektør:
- Åse Rømma (59), fastlege, Kristiansand
- Lars Martin Granli (28), stasjonsleder Drammen ambulansestasjon, Oslo
- Rose Joner (45), regionleder, Oslo
- Johan G. R. Torgersen (50), avdelingsdirektør/fagdirektør, Oslo
- Mariann Hornnes (60), direktør/assisterende direktør, Lillestrøm
- Espen Rostrup Nakstad (50), tidligere assisterende helsedirektør, Oslo
- Hilde Myhren (54), divisjonsdirektør, Oslo
- Sidra Mobeen Ahmad (27), bestyrer, Oslo
- Cathrine M. Lofthus (54), departementsråd, Oslo
- Mann (52), unntatt offentlighet
- Lars Ivar Grømer (66), TX kirurg, Oslo
- Sturla Owren Solheim (51), spesialrådgiver 50 prosent, Oslo
- Atle Klovning (61), ph.d., Oslo
- Mann (48), unntatt offentlighet
Kilde: Helse- og omsorgsdepartementet
Ambulansearbeider drept under transport i USA
KANSAS CITY: En ambulansearbeider/brannkonstabel ble drept under transport av en pasient til sykehus søndag kveld. Hendelsen skjedde da en kvinne som tidligere var observert gående langs motorveien, ble fraktet i ambulanse. Under transporten ble ambulansearbeideren knivstukket og påført livstruende skader. Til tross for livreddende innsats fra kolleger og personell ved North Kansas City Hospital, døde ambulansearbeideren kort tid etter.
Den mistenkte, en 38 år gammel kvinne, er nå siktet for overlagt drap og ulovlig væpnet handling. Hun ble pågrepet på stedet etter at ambulansen ble stanset, og kniven ble beslaglagt. Ifølge lokale medier var kvinnen tidligere samme uke arrestert for å ha bitt en politibetjent, men ble løslatt mot kausjon før helgen.
Lokale myndigheter beskriver hendelsen som en meningsløs tragedie. Brannsjefen i byen understreket at den drepte ambulansearbeideren var en dedikert og medfølende fagperson, og fremhevet vedkommendes sterke engasjement for arbeidet.
Hendelsen har utløst en bredere diskusjon om sikkerheten til ambulansepersonell, spesielt i møte med pasienter som kan utgjøre en fare. Det er varslet at det vil bli gjennomført en grundig gjennomgang av rutiner og sikkerhetstiltak for å beskytte ambulansearbeidere i fremtiden, skriver EMS 1.
Pekte med pistol mot ambulanse i fart – dømt til fengsel
OSLO: En 35 år gammel mann er i Oslo tingrett dømt til tre års fengsel etter flere alvorlige våpenlovbrudd og farlig kjøring. I Granfosstunnelen i Oslo la han seg etter en ambulanse med blålys – og pekte med pistol mot den.
Hendelsen fant sted 14. mai 2024 i Granfosstunnelen, der mannen kjørte i hastigheter opp mot 136 km/t mens han var bevæpnet med en ladd pistol. Ifølge dommen fra Oslo tingrett filmet han seg selv mens han kjørte, og pekte på et tidspunkt med våpenet mot en ambulanse under utrykning.
Retten vurderte kjøremønsteret som grovt uaktsomt. Tiltalte holdt pistolen i den ene hånden, telefonen i den andre, og hadde en sigarett i munnen. Video fra hendelsen viser at han skjøt et skudd med skarp ammunisjon ut av vinduet og inn i tunnelveggen.
– Det er skremmende for allmennheten at skudd avfyres i trafikken, uttaler retten i dommen.
Mannen ble dømt for en rekke lovbrudd, blant annet ulovlig besittelse og bruk av skytevåpen, brudd på veitrafikkloven, kjøring uten førerkort og bruk av mobiltelefon under kjøring. Ifølge retten har tiltalte hatt lav terskel for å bevæpne seg og avfyre våpen – også for underholdning eller for å tøffe seg.
Han ble ikke dømt til å betale erstatning eller saksomkostninger. Dommen er enstemmig.
Russisk droneangrep mot ambulanse i Kherson
UKRAINA: En ambulanse ble truffet av eksplosiver fra en russisk drone i landsbyen Komyshany i Kherson-regionen 22. april, ifølge Khersons regionale statsadministrasjon. Hendelsen fant sted mens ambulansepersonell var på vei tilbake fra et oppdrag.
Ingen i mannskapet ble skadet, men kjøretøyet ble påført skader, melder det ukrainske nyhetsbyrået UNN, som er det offisielle nettstedet til nyhetsbyrået Ukrainian National News (UNN), et uavhengig ukrainsk nyhetsbyrå med base i Kyiv.
Samme dag ble over 30 bosetninger i regionen beskutt, og det er meldt om én død og flere sårede. Tidligere har også et sykehus i Kherson blitt angrepet med droner, der fire menn ble skadet.
Klarsignal for ny ambulansestasjon i Hokksund
HOKKSUND (Eikernytt): Kommunestyret i Øvre Eiker har gitt grønt lys til å starte forprosjektet for en ny teknisk sentral i Hokksund. Her skal det legges til rette for en ny ambulansestasjon, i tillegg til ny brannstasjon og bedre fasiliteter for vei- og parkavdelingen.
Ambulansetjenesten til Vestre Viken holder i dag til i den eksisterende sentralen fra 1970, som ikke tilfredsstiller dagens krav, skriver lokalavisen Eikernytt. I forprosjektet vurderes det å plassere ambulansestasjonen på gateplan, mens brannstasjonen flyttes til underetasjen. Dette begrunnes med at ambulansetjenesten har langt flere utrykninger enn brannvesenet, og derfor har størst behov for rask utkjøring.
Prosjektet er del av en større samlokalisering av blålysetater i Hokksund. Politiet har allerede overtatt sine nye lokaler på Sundmoen, og det er ønskelig å få ambulanse og brannvesen inn i moderne lokaler i samme område.
Forprosjektet skal resultere i anbudsdokumenter, kalkyler og løsninger som kommunestyret skal ta stilling til våren 2026. Ambulansetjenesten blir en sentral leietaker og bidragsyter i det videre arbeidet, skriver Eikernytt.
England satser tungt på el-ambulanser: 80 nye i drift innen 2026
ENGLAND (Emergency services times): NHS England finansierer inntil 80 nye el-ambulanser frem til mars 2026 som en del av arbeidet med å kutte utslipp i ambulansetjenesten. Investeringen på 14,4 millioner pund omfatter ambulanser fordelt på sju helseforetak over hele England.
Emergency services times skriver at London Ambulance Service har allerede to el-ambulanser i drift. I løpet av inneværende år får ytterligere 23 kjøretøy plass hos ulike tjenester, og neste år skal 55 til fases inn. London får totalt ni kjøretøy.
Ifølge Paul Leach, leder for innovasjon i ambulansetjenesten i NHS England, er det fortsatt en viss skepsis til el-ambulanser, særlig knyttet til rekkevidde i rurale områder. Han oppfordrer helseforetakene til å prøve dem ut i praksis, for eksempel på 12-timers vakter, før man øker bruken gradvis.
Opplæring og innføring er sentralt, og det jobbes med å få hele økosystemet på plass, inkludert sykehus og lokale samarbeidspartnere. Erfaringer og data fra kjøretøyenes telematikksystemer skal bidra til å finjustere bruken.
Emergency services times skriver videre at foreløpig er det kun én tilgjengelig modell: En Ford-modell tilpasset ambulansebruk. Den mangler rampe på grunn av batteriplasseringen, men to ulike bårer uten behov for rampe er tilgjengelige. Konverteringen skjer hos enten WAS i Tyskland eller Wilker i Storbritannia. Etter hvert vil alle fem aktører i konverteringsrammeverket kunne utføre el-konverteringer.
Satsingen bygger videre på ZEEV Pathfinder-programmet fra 2022, som ga 2,1 millioner pund i støtte til el-overgang for ikke-ambulanse kjøretøy i åtte helseforetak. Programmet har ifølge Leach gitt økt tillit til elbilskiftet, spesielt for responsebiler.
For å lykkes fullt ut må også ladeinfrastrukturen på plass. NHS England arbeider med finansieringssøknader for å møte ambulanseforetakenes behov. Samtidig melder produsenter at de går over til kun el fra 2028, noe som øker presset på en raskere overgang, skriver Emergency services times.
Alle pasientene flyttet til Hjelset: – Effektiv transport med ambulanser
HJELSET (Driva): Onsdag ble rundt 90 pasienter flyttet fra Lundavang og Kristiansund til det nye sykehuset på Hjelset. Innen klokka 15 var alle på plass. Klinikksjef Britt Rakvåg Roald og administrerende direktør i Helse Møre og Romsdal, Olav Lødemel, beskriver dagen som en milepæl for regionen. Allerede klokka 12.30 var overflyttingen langt foran skjema, og ambulansene gikk så raskt i skytteltrafikk at det til tider ble venting for å få nye pasienter ut, skriver Driva.
Overføringen startet klokken fem på morgenen med flytting av akuttfunksjoner, og de første pasientene ble kjørt fra klokka åtte med taxi og ambulanse. God planlegging og klare roller sikret en trygg prosess, med beredskapsstab og løpende rapportering fra begge sykehus, akuttmottak og sengeposter. Ingen alvorlige hendelser oppsto underveis, og det eneste uventede var at logistikken gikk raskere enn forventet. Pasientene har ifølge Rakvåg Roald vært positive og gledet seg til å komme til nye enerom med egne bad.
Selv om det fortsatt gjenstår noe utstyrsflytting og røntgenundersøkelser i Molde, er alle akuttfunksjoner nå samlet på Hjelset. Både ansatte og ledelse ser fram til å komme raskt i full drift, trolig tidligere enn opprinnelig planlagt midt i mai. Lødemel og Rakvåg Roald uttrykker for Driva stor takknemlighet til både ansatte og kommuner for innsatsen. Overgangen til ny teknologi og nye systemer ser ut til å ha gått etter planen.
Sar Queen testlandet ved det nye sykehuset på Hjelset
HJELSET (Sunnmørsposten): Tirsdag landet redningshelikopteret Sar Queen for første gang ved det nye sykehuset på Hjelset. Sunnmørsposten skriver at det nesten ble gjennomført uten problemer, og helikopteret landet trygt på den nye helikopterplassen øst for sykehusbygget. Fartøysjef Eivind Hagen beskriver det som en god landing og sier observasjonene viser at området er godt egnet for landing i ulike værforhold.
Helikopteret, som veier rundt 15 tonn, genererer kraftig rotorvind. Derfor er det gjort omfattende forberedelser, blant annet med asfaltering, rydding og oppsetting av små skjul («sheltere») langs den populære gangstien ved sjøen. Disse er ment som beskyttelse for turgåere når helikopteret nærmer seg. Når Sar Queen er på vei inn, aktiveres blinkende varsellys på skjulene, og området rundt landingsplassen stenges med bom. Skjulene er plassert med cirka 100 meters avstand slik at også personer med nedsatt bevegelighet eller barnevogn skal rekke å komme seg i ly. Under testlandingen var det plassert observasjonsposter i området for å vurdere rotorvindens effekt, og tiltakene som er gjort beskrives som vellykkede.
Dette er første gang Sar Queen lander ved et lokalt sykehus. Tidligere har helikopteret kun kunnet landet på flyplassene når pasienter skulle fraktes til eller fra Molde og Kristiansund. Ifølge Sigurd Torvik Heian, anestesilege ved SNR og lokalmedisinsk leder i 330-skvadronen, har dette stor betydning for både sykehusets funksjon og befolkningen i regionen, skriver Sunnmøreposten.
Mest lest siste 7 dager
Siste prehospitale podkaster
SISTE FAGSTOFF
Har du noe på hjertet?
Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.
Ønsker du å annonsere på Ambulanseforum?
Kontakt Anita Madshus, telefon 901 10 688, eller epost anita@a2media.no