Utenriks
USA: 2,5 milliarder på felles kommunikasjonsløsning som er ukjent for brukerne
I kjølvannet av terrorangrepene i 2001 ble Departement of Homeland Security (DHS) opprettet for primært å sørge for bedre kommunikasjon og samarbeid på tvers av en svært oppstykket sikkerhetstjeneste, melder NA24.
En av oppgavene de har jobbet med var felles radiokommunikasjon som kunne fungere som et sikkert kommunikasjonsmiddel mellom offentlige institusjoner som grensevakter, flyplassmyndigheter, kystvakten, immigrasjonsmyndighetene, Secret Service og en rekke andre enheter som DHS skal kommunisere med i krisesituasjoner.
Så langt har prosjektet kostet 430 millioner dollar fordelt over ni år, og målet er en felles sikker kommunikasjonsplattform for 123.000 ansatte i hele landet.
Kan ikke bruke det
Men en ny undersøkelse fra riksrevisjonen viser at det ikke er noen som faktisk vet hvordan det nye systemet fungerer. En undersøkelse blant 479 ansatte viste at bare én av disse visste hvordan man skulle bruke den nye felleskanalen på en korrekt måte. Hele 72 prosent visste ikke engang at det var en egen felles radiokanal, mens 25 prosent visste at det var en kanal der, men ikke hvordan man fant den.
Resultatet var kanskje ikke så overraskende, for over halvparten av radioene som var utstasjonert hadde ikke engang den nye felleskanalen innprogrammert, og kun 20 prosent av radioene var satt opp på riktig måte, melder Ars Technica.
Som et svar på rapporten har DHS sagt at de har gjort betydelige fremskritt for å forbedre kommunikasjonen i forhold til situasjonen i 2003, men innrømmer at man «har noen utfordringer» når det kommer til å nå den interdepartementale kommunikasjonen som en har som mål å oppnå.
Styringsgrupper uten myndighet
Prosjektet har mottatt kraftig kritikk i flere år, og det har vært en lang rekke komiteer og arbeidsgrupper som skulle overse prosjektet siden det startet, noe som ifølge granskingsrapporten har hindret effektiv styring fra DHS' side.
For å gjøre ting verre er det ingen av disse styringsgruppene som i praksis har hatt myndighet til å implementere og håndheve konklusjonene de kommer fram til. Den nye felleskanalen som ble innført var blant annet vedtatt, men en hadde ingen systemer for å sørge for at alle benyttet seg av den.
Les mer om saken hos NA24