Utenriks

Redningsarbeidere frykter moderne og sikre biler

Brannvesenet i USA sliter med å få folk ut av vrakede biler. - Tull, sier norsk kollega.

Publisert Sist oppdatert

Brannvesenet i USA sliter med å få folk ut av vrakede biler. - Tull, sier norsk kollega, ifølge Side3.
Det har de siste årene være en rivende utvikling når det kommer til sikkerhetsfokus i nye biler. Det blir i stadig større grad brukt svært kraftige metaller i de mest kritiske områdene i bilens konstruksjon for å beskytte passasjerene. I tillegg er airbager nå noe som puttes på de mest utrolige steder for å dempe smeller fra alle retninger.

Medaljen har en bakside

Men mens den rivende sikkerhetsutviklingen definitivt er en fordel hvis det først smeller, er det ikke nødvendigvis noen stor fordel etterpå.
Ifølge USA Today er det en stadig tilbakevendende utfordring for redningsarbeidere som kommer til et ulykkessted når ulykken først er ute. Problemet er nemlig at nettopp alle de elementene som gjør bilene tryggere når det smeller, skaper problemer for redningsarbeiderne
De kraftigere materialene er vanskeligere å kutte gjennom, og skjulte airbager i alle kriker og kroker som utløses med eksplosiver kan utløses under redningsaksjonene.

Redd for strømmen

Og for å gjøre situasjonen enda mer komplisert: Elektriske biler, og hybrider, har mange kabler som frakter sterk strøm som kan være en utfordring for redningsarbeidere, og ikke minst kan både litium- og nikkelbaserte batterier.
På toppen av dette sier brannmenn at nøkkelløse biler, spesielt i kombinasjon med hybridteknologi, kan gjøre det vanskelig å avgjøre om motoren faktisk er slått av eller på i en nødssituasjon.
- Biler designes for forbrukere, ikke for redningsarbeidere, sier instruktør Greg Rudiger ved Rio Hondo Fire Academy til avisen.

- Ikke et problem i Norge

Kjell Kjensli er seksjonsleder for utrykning i Oslo brann- og redningsetat (OBRE), og han sier at brannvesenet i Norge langt på vei bare kjenner igjen problemstillingen fra USA på et teoretisk plan.
- I USA har de et veldig fokus på erstatningsansvar på skader som kan tilbakeføres til redningsarbeiderne, og det er nok bakgrunnen for mye av denne problemstillingen, sier Kjensli, som påpeker at brannvesenet i USA og Norge opererer på veldig forskjellig måte.
Den store forskjellen er at en i USA er veldig redd for å bevege på dem som har vært utsatt for en ulykke, mens man i Norge har et veldig fokus på å få ut personer fra bilen så raskt som mulig.
Les mer om saken hos Side3

Powered by Labrador CMS