Nødmeldetjeneste
– Velfungerende datasystemer hos AMK Vestre Viken
- Dem som ringer 113 i Vestre Vikens område kan være trygge på at de får trygg og god hjelp, og at systemene vi bruker har en stabil drift, melder de til Drammen Live 24.
Bakgrunn: Norges største AMK-sentral i svart flere ganger i uka
Det uttaler helseforetaket i en pressemelding mandag ettermiddag, etter at TV2 Nyhetene søndag hadde en reportasje hvor det fremkommer at datasystemene som benyttes av landets AMK-sentraler er utdatert og har store driftsutfordringer.
- I Vestre Viken bruker vi også Amis som Oslo universitetssykehus bruker. Vi har imidlertid avstått fra å oppgradere systemene, da det har vist seg at de nyere oppdateringene har medført store driftsutfordringer noen steder, sier klinikkdirektør i Klinikk for prehospitale tjenester, Inger Lise Hallgren.
Hun forteller at systemet er modent for oppgradering og modernisering, men at driften og stabiliteten på den versjonen Vestre Viken benytter er sikker, og at den ikke har ført til fare for liv og helse.
- De som ringer 113 i Vestre Vikens område kan være trygge på at de får trygg og god hjelp, og at systemene vi bruker har en stabil drift.
I reportasjen fremkommer det også at Oslo universitetssykehus har utfordringer på kapasiteten. Hallgren strekker nå ut en hjelpende hånd.
- Hvis det stemmer at Oslo universitetssykehus har kapasitetsproblemer, er vi for eksempel klare til å ta henvendelser fra Asker og Bærum til vår AMK-sentral, sier Hallgren.
Les mer om saken hos Drammen Live 24