Nødmeldetjeneste
Togulykken ble ikke prioritert
Da den første meldingen om togulykken kom inn til Vestfold-politiets operasjonssentral, kom den ikke inn som prioritert oppringning. Nå endres rutinene.
Da den første meldingen om togulykken kom inn til Vestfold-politiets operasjonssentral, kom den ikke inn som prioritert oppringning. Nå endres rutinene, skriver Tønsbergs Blad.
Bakgrunn: Full oppvask om sein ulykkesvarsling
Les også: – Det så helt forferdelig ut
Det tok rundt ni minutter fra toglederen ringte 112, til politiet fikk trippelvarslet de andre nødetatene. Etter togulykken har Jernbaneverket og Vestfold politidistrikt evaluert varslingsrutinene, som nå endres.
«En kombinasjon av flere uheldige omstendigheter førte til at Vestfold politidistrikt ikke mottok varslingen av ulykken sør for Holmestrand umiddelbart», skriver Vestfold politidistrikt i en pressemelding.
Toget sporet av i Re kommune om formiddagen den 15. februar. Den første telefonhenvendelsen fra toglederen i Drammen gikk til Søndre Buskerud politidistrikt, som er det politidistriktet der ulykken ble varslet fra.
Søndre Buskerud politidistrikt kontaktet operasjonssentralen i Vestfold politidistrikt.
– Der framsto ikke varslingen som «et prioritert oppkall», skriver politiet. Det vil si en ringelyd som skiller seg ut.
Også Jernbaneverket endrer sine rutiner for varsling av togulykker. Tidligere har det vært prosedyre at toglederen ringer 112. Heretter skal togleder heller varsle nødnummer 110.
– Dette vil gjøre at vi sparer tid, sier leder av Fellesoperativ enhet i Vestfold politidistrikt, Jens Petter Bærland.