Nødmeldetjeneste
SOS Alarm: – Medhelp svarer for langsomt
Medhelp bruker for lang tid på å svare når de skal koordinere ambulanser, mener SOS Alarm som kobler samtalen til Medhelp. Derfor har SOS Alarm sendt en regning på 2,2 millioner blant annet til Uppsala fylke. Men de nekter å betale.
Medhelp bruker for lang tid på å svare når de skal koordinere ambulanser, mener SOS Alarm som kobler samtalen til Medhelp. Derfor har SOS Alarm sendt en regning på 2,2 millioner blant annet til Uppsala fylke. Men de nekter å betale, skriver Upplandsnytt.
SOS mener at Medhelp ikke har svart på minst 30 sekunder 55o ganger i løpet av en og en halv måned i høst.
– Ja, for eksempel betaler ikke politiet penger for dette og det finnes heller ingen krav fra staten på hvor raskt slike nødmeldesentraler skal besvare en samtale. Det finnes altså ingen regulering fra statens side og da kan ikke heller SOS kreve dette når staten ikke gjør det, sier Per Andersson, virksomhetssjef ved ambulansetjenesten.
Siden i høst er det Medhelp som tar seg av ambulansekoordineringen i området. Men den som ringer 112 får først prate med SOS som deretter kobler over til Medhelp om det handler om et ambulanseoppdrag. Ifølge SOS har landstinget en avtale om at de skal betale for om Medhelp drøyer mer enn 30 sekunder ettersom det innebærer mer arbeide for SOS som må forbli på telefonlinjen. Men det er ikke landstinget enig i.
– Det alvorlige er jo at allmennheten må vente unødvendig lenge når de trenger hjelp, sier Anders Klarström, pressetalsmann på SOS.