Nødmeldetjeneste
SOS Alarm anmeldes etter brohopp
Han ble vitne til en tragedie da en kvinne hoppet fra en bro i Stockholm sentrum med et spedbarn i armene i forrige uke. Barnet omkom av skadene, kvinnen kjemper fremdeles for livet på sykehuset. Nå retter Mattias Celinder som varslet om hendelsen skarp kritikk mot SOS Alarm. – Det tok veldig lang tid før ambulansen kom, sier han til Expressen.se.
Han ble vitne til en tragedie da en kvinne hoppet fra en bro i Stockholm sentrum med et spedbarn i armene i forrige uke. Barnet omkom av skadene, kvinnen kjemper fremdeles for livet på sykehuset. Nå retter Mattias Celinder som varslet om hendelsen skarp kritikk mot SOS Alarm. – Det tok veldig lang tid før ambulansen kom, sier han til Expressen.se.
Les også hos Cision Wire: Krise i Stockholms ambulansetjeneste truer pasientsikkerheten
Lørdag den 28. juli begynte bra med planer om en utflukt fra hjemmet i Stockholm for Mattias Celinder, hans kone og deres sønn.
– Vi skulle til Sandhamn og var ved Slussen. Da så vi en klesbylt i veien. Det viste seg å være en kvinne med et lite spedbarn. Vi visste ikke da om hun hadde hoppet fra en bro eller blitt påkjørt, sier Celinder, 40.
Hans kone tok hånd om kvinnen som lå hardt skadet i veibanen.
– Det kom en annen kvinne og tok hånd om barnet. Det levde, men det hadde vanskelig for å puste, sier Mattias.
Andre forbipasserende begynte i sjokk å dirigere trafikken. Mattias ringte 112.
– Jeg hadde en lang diskusjon med SOS Alarm om hva som hadde skjedd, sier han.
Ifølge Mattias Celinder ville operatøren at han skulle oppgi en fullstendig adresse der hvor de befant seg, men i den dramatiske situasjonen kunne han bare oppgi at ulykkesplassen lå "under Slussen der Söder Mälarstrand går over til Stadsgårdskajen og der bussene snur".
Han hadde ikke gateadressen tilgjengelig.
– Kvinnen jeg snakket med hadde vel aldri vært i Stockholm på besøk en gang. Hun ba absolutt om en gateadresse, sier han.
Han ble mer og mer frustrert over samtalen som trakk ut i tid. Til sist ble han viderekoblet fra operatøren og til en sykepleier, og spurte om en ambulanse var på vei.
– Det føltes som svært lang tid. Og til sist kom ambulansen. Det tok et kvarter, det føles som lang tid i sentrale Stockholm.
Noe politi kom derimot ikke, og Celinder forteller at han ble mer og mer frustrert.
– Det var en lørdagsmorgon ved Slussen og en god del trafikk. Vi var en gjeng amatører som sto der og dirigerte om trafikken, sier han.
Sykepleieren på SOS Alarm sa til ham at politiet skulle være på vei. Ifølge Celinder tok det cirka 20-25 minutter fra den første samtalen til politiet var på plass.
Etter den sjokkartede opplevelsen tok han kontakt med SOS Alarm for å framføre en klage.
– Operatøren hadde så store mangler i lokalkunnskapen. Og sykepleieren jeg snakket med ble så stresset av situasjonen, hun tjatret uavbrutt om at ambulanse og politi var på vei. Hun burde vel være utdannet til å håndtere stressede situasjoner?
Fredrik Bergengård, pressetalsmann vid SOS Alarm, bekrefter at de har tatt imot anmeldelsen om den aktuelle hendelsen.
– Man skal ikke trenge en gateadresse for å ringe SOS. Man skal kunne beskrive et sted om man står slik at man ikke kan se adressen, sier han.
– Men her var det visse vanskeligheter med å lokalisere stedet. Selv om man forsto omtrent hvor det var, så hadde man noen spørsmål om stedet. Men det tok ti minutter før den første ambulansen var på stedet, sier Bergengård.
Han mener at det er en normal utrykningstid i Stockholm sentrum, og at hendelsen ble håndtert som den skulle.