Medieklipp

UNN Harstad får nye ambulanser til 1,7 millioner hver
Neste gang du ringer 113, kan du bli hentet av UNNs nye ambulanser som skal rulle på veiene de kommende årene.
I løpet av en drøy uke blir de tre første VW Crafter satt i drift. Nybilene vil da inngå som en del av UNNs ambulansepark på totalt 46 biler.
De tre første blir stasjonert i Harstad, på Andslimoen og i Tromsø, skriver Pingvinavisa.
Ytterligere åtte nye ambulanser er bestilt, og vil i løpet av 2021 erstatte de gamle Transporter-modellene. Tilstanden på nåværende bilpark vil avgjøre hvor de neste åtte bilene settes i drift.
– Det er gledelig at vi ha midler til å investere i nye biler nå. Noen av de gamle ambulansene har kjørt sine kilometere og er moden for utskifting.
I snitt kjøres en ambulanse rundt 300.000 km, men noen har passert over 400.000 km, sier Per-Øivind Sørgård, leder for ambulanseavdelingen ved Universitetssykehuset Nord-Norge.
Elektroniske bårer
De nye bilene er et resultat av en nasjonal anbudsprosess som ble gjennomført i fjor. Denne gjelder seks år frem i tid. Bilene som nå kjøpes er både større og mer moderne utstyrt.
– Crafter-modellene krever førerkort klasse C1. Av utstyr er det spesielt elektroniske bårer for inn- og utlasting av pasienter som er nytt. Bårene krever opplæring for alle våre medarbeidere før de tas i bruk, legger Sørgård til.
Elektroniske bårer har vært et savn blant medarbeiderne, og vil være et nyttig HMS-tiltak.
Stas med modernisering
Sammen med kollega Johannes Østby ser hun frem til en mer moderne ambulansehverdag ved UNN.
– Det er alltid stas med nye biler, og spesielt bra blir det med de elektroniske bårene, sier de.
Per-Øivind Sørgård har som mål at UNN skal ha byttet alle sine 46 biler i løpet av inneværende anbudsperiode. Hver bil av modellen VW Crafter koster 1,7 millioner kroner.
Byttingen betyr at de mest vanlige av dagens ambulanser, VM Amarok, vil forsvinne etter hvert som nye biler kjøpes inn.
– De bilene som skiftes ut vil bli benyttet som reservebiler i en periode før de fases helt ut, avslutter Per-Øivind Sørgård.