Medieklipp
Førstehjelp på to hjul
Hvis ulykken er ute i sentrum, tråkker sykkelambulanser til for å hjelpe.
Hvis ulykken er ute i sentrum, tråkker sykkelambulanser til for å hjelpe, skriver Osloby.
Sola skinner onsdag formiddag. I folkemengden på Egertorget står sykkelambulansens Stian Fischer Eriksen og Annette Carlsen. På øret har de direkte kontakt med AMK. Skjer det noe i sentrum, trår de til. Uten sirener.
- Vi vurderte blålys, men konkluderte med at det var litt for "Pacific Blue", forteller Jon Våge, assisterende seksjonsleder ved ambulansetjenesten i Oslo.
Dermed er det helt vanlige ringeklokker som brukes når sykkelambulansene skal få menneskemengden til å vike plass når hjelpen skal frem.
Tråkker seg til bedre tider
Ideen om å få ambulansen på to hjul har i årevis vært diskutert av sykkelentusiaster blant de ansatte i ambulansetjenesten. I 2010 laget de en prosjektskisse. Avdelingssjefen tente på ideen.
I august i fjor rullet de første sykkelambulansene ut i Oslos sentrumsgater. De 10–11 som nå betjener sykkelambulansene er de samme som til vanlig bemanner ambulansene.
Siden sykkelambulanseoppstarten har syklistene hatt en gjennomsnittlig responstid på 2,4 minutter.
De syklende ambulansene kan hjelpe ved overdoser, epileptiske anfall, diabetes, lette sårskader og allergiske reaksjoner. De kan også hjelpe til med livreddende arbeid hvis det skulle oppstå en hjertestans.
I bagen bakpå sykkelen har de det samme utstyret som ambulansene har til å løse de aller fleste oppgaver, inkludert hjertestarter. Når syklistene rykker ut, sender AMK også ut en bil i tilfelle pasienten må kjøres til sykehus. Men får syklistene kontroll over situasjonen, avlyser de bilen.
- Helt overlegent
Det er ikke bevilget ekstra penger til sykkelambulansene, så inntil videre fungerer de som en tilleggstjeneste, spesielt på dager hvor det samles store menneskemengder i sentrum, som for eksempel 1. og 17. mai. De er også å se på fredager og lørdager når det er fint vær.
Les mer om saken og se bilde hos Osloby