Medieklipp

Et Babcock-helikopter i Skottland (2018). Scotland's Charity Air Ambulance registreringsnummer G-SCAA Eurocopter EC135T1 (Babcock Mission Critical Services Onshore Ltd) på Gloucestershire Airport.

Driver 400 akuttlegehelikoptre: Fikk ikke være med i dansk anbud

Babcock driver i dag 400 akuttlegehelikoptre i Europa, og nesten 40 i de nordiske landene fordelt på 22 baser i Sverige, Finland og Norge.

Publisert Sist oppdatert

Babcock inngår i et konsern med en årsomsetning på 35 milliarder kr. Likevel ble de ikke kvalifisert til å by på driften av de fire danske akuttlegehelikoptrene, ifølge BeredskabsInfo.

Region Midtjylland, som har ansvar for anbudet, mente at selskapet ikke lever opp til de økonomiske kravene.

Regionen har kun prekvalifisert to tilbydere: Den nåværende operatøren, Norsk Luftambulanse, samt franske SAF Hélicoptères.

Tre andre tilbydere ble diskvalifisert.

Babcock Scandinavian Air Ambulance har nå valgt å ta Region Midtjylland for Klagenævnet for Udbud.

Babcock ble diskvalifisert fordi Region Midtjylland vurderte at selskapet ikke levde opp til minstekravene til økonomisk og finansiell standard i forhold til egenkapital og soliditet.

Babcock-konsernet hadde erklært at de ville sikre den nødvendige kapital til det skandinaviske datterselskapet, men regionen vurderte det slik at erklæringen ikke var juridisk bindende.

Les mer om saken hos BeredskabsInfo

Powered by Labrador CMS