Luftambulanse

– Vi tenker på faren hele tiden

Publisert Sist oppdatert

De elektroniske kartene som viser høye master, kraftledninger og andre hindringer for helikoptere er for dårlige, mener både Havarikommisjonen og helikopterflygere. Det melder NRK Norge.

– Vi har hatt fire dødsulykker siden vi startet opp Norsk Luftambulanse og tre av dem er med kollisjoner med kraftspenn, sier flygesjef Erik Normann i NLA til NRK.

14.000 potensielle farer

I Norge er 14.000 høye master og bygninger og flere tusen kilometer med kraftledninger registrert i «Nasjonalt register over luftfartshindre». Men mange hindre er ikke registrert eller registrert på feil sted.
Normann sier til NRK at risikoen for å kollidere med master eller kraftlinjer er den største faren for dem som flyr lavt, som luftambulanse, politi, forsvaret og redningshelikoptre.
– Vi har utfordringer med luftfartshindre hver eneste uke, sier lederen for flygerne i Norsk Luftambulanse.
To personer mistet livet og en ble alvorlig skadet da et ambulansehelikopter traff en kraftlinje før det styrtet i bakken på Sollihøgda i Hole for to år siden.
I Statens havarikommisjons rapport om hendelsen ble det pekt på mangler i kartleggingen av hvor det finnes hinder i luften som kan skape farlige situasjoner for luftambulanse.
Les mer om saken hos NRK

Powered by Labrador CMS