Luftambulanse
– Vi tenker på faren hele tiden
De elektroniske kartene som viser høye master, kraftledninger og andre hindringer for helikoptere er for dårlige, mener både Havarikommisjonen og helikopterflygere. Det melder NRK Norge.
– Vi har hatt fire dødsulykker siden vi startet opp Norsk Luftambulanse og tre av dem er med kollisjoner med kraftspenn, sier flygesjef Erik Normann i NLA til NRK.
14.000 potensielle farer
I Norge er 14.000 høye master og bygninger og flere tusen kilometer med kraftledninger registrert i «Nasjonalt register over luftfartshindre». Men mange hindre er ikke registrert eller registrert på feil sted.
Normann sier til NRK at risikoen for å kollidere med master eller kraftlinjer er den største faren for dem som flyr lavt, som luftambulanse, politi, forsvaret og redningshelikoptre.
– Vi har utfordringer med luftfartshindre hver eneste uke, sier lederen for flygerne i Norsk Luftambulanse.
To personer mistet livet og en ble alvorlig skadet da et ambulansehelikopter traff en kraftlinje før det styrtet i bakken på Sollihøgda i Hole for to år siden.
I Statens havarikommisjons rapport om hendelsen ble det pekt på mangler i kartleggingen av hvor det finnes hinder i luften som kan skape farlige situasjoner for luftambulanse.
Les mer om saken hos NRK