Luftambulanse

Nye ambulansehelikoptre kan fly tyngre, lengre og i dårligere vær

Publisert Sist oppdatert

Norsk Luftambulanse er lanseringskunde på det nye Airbus-helikopteret, melder Teknisk Ukeblad.

At en norsk operatør er lanseringskunde på en ny flytype, skjer ikke hver dag.
Det er tilfelle når Norsk Luftambulanse AS (NLA) blir først ut med den nyutviklede H135 T3.
«Høyere, lengre, sterkere, tryggere» er stikkordene produsenten Airbus Helicopters bruker for å beskrive den nye modellens fortrinn.
Dette oppnås ved aerodynamiske forbedringer, oppgraderte motorer og ny avionikk.
Dette bekrefter flygesjef Erik Normann i NLA. I sommer var Normann sammen med Airbus i Jotunheimen og kjørt direkte sammenligninger mellom H135 P2+ de flyr i dag og den nye T3 under reelle forhold og i simulerte oppdrag.
Tanken var å høste erfaring med ytelsesforbedringen som du ikke får bare ved å lese manualen.

Kan løfte mer

Maksimal avgangsvekt er økt fra 2.910 kg på P2+ til 2.980 kg på T3.
70 kg mer høres kanskje ikke så mye ut. Men Normann påpeker er dette omtrent en ekstra passasjer eller drivstoff nok til 20 minutter lengre flytid.
De får tre helikoptre levert i 2017.
Administrerende direktør Lars Kobberstad i Norsk Luftambulanse sier til Teknisk Ukeblad at dette i utgangspunktet er en flåtefornyelse – ikke forøkelse. Det vil si at helikoptrene skal erstatte eldre helikoptre som skal fases ut.
Les masse mer om saken og se video hos Teknisk Ukeblad

Powered by Labrador CMS