Luftambulanse

Frykt for framtiden

Det er uro i deler av luftredningstjenesten. Frykten er at de nye redningshelikoptrene som skal erstatte Sea Kingen, ikke vil kunne operere i like dårlig vær som den gamle «kongen».

Publisert Sist oppdatert

Det er uro i deler av luftredningstjenesten. Frykten er at de nye redningshelikoptrene som skal erstatte Sea Kingen, ikke vil kunne operere i like dårlig vær som den gamle «kongen», skriver Avisa Nordland.

Stridens kjerne er hvorvidt de nye helikoptrene skal være registrert som militære eller sivile luftfartøy. Blir de sivilt registrert, er det frykt for at de ikke kan operere etter samme regelverk som Sea Kingen gjør i dag.

Uro i fagmiljøet

Torsdag skal regjeringen drøfte forslaget til stortingsproposisjon om anskaffelse av nye redningshelikoptre.

Etter det Nordlys kjenner til, ligger det an til at proposisjonen åpner for at de nye helikoptrene skal kunne registreres sivilt.

Dette skaper uro i fagmiljøene i Forsvaret. Uro for at de nye helikoptrene ikke lengre kan operere under militært regelverk. Uro for at dette kan svekke operasjonsmulighetene i dårlig vær, og dermed i siste instans svekke akutt-tilbudet i distriktene.

Sivile luftfartøy har nemlig helt andre regler å forholde seg til, både når det gjelder sikt og landingsforhold.

Fly i dårlig vær

- Det er en usikkerhet omkring dette, og en uavklart situasjon. Men samtidig vet jeg at det pågår en prosess for å avklare om en eventuell sivil registrering kan ha noen operative konsekvenser, sier Svein Tore Pettersen, sjefen for 330-skvadronen, Forsvarets redningshelikopterskvadron.

Det viktigste for ham, som operativ sjef, er at skvadronen kan fortsette å operere under militært regelverk.

- Dette er viktig, fordi det militære regelverket gir oss mulighet for å fly i dårligere vær. Ikke minst mulighet til å kunne trene i dårlige værforhold, sier skvadronsjef Pettersen.

Les mer om saken i Avisa Nordland

Powered by Labrador CMS