Luftambulanse
Baksetene er potensielle dødsfeller
- Vi har flere eksempler på bilulykker der tung bagasje har ført til skader og dødelig utfall for passasjerene i baksetet, sier Trine Staff, forsker i Stiftelsen Norsk Luftambulanse .
- Vi har flere eksempler på bilulykker der tung bagasje har ført til skader og dødelig utfall for passasjerene i baksetet, sier Trine Staff, forsker i Stiftelsen Norsk Luftambulanse til NRK FBI.
Trykket som kommer fra bagasjen ved en kollisjon er ofte større enn hva bilens bakseter tåler, viser ny forskning.
I hver tredje trafikkulykke med personskade forskjøv seteryggene seg slik at passasjeren ble skadet.
Det har forsker Trine Staff i stiftelsen Norsk Luftambulanse funnet ut etter å ha sett på mulige årsaker til personskade og død i 190 alvorlige trafikkulykker.
Trine Staff viser blant annet til en moderne stasjonsvogn som var involvert i en frontkollisjon i 75 km/t med en tilsvarende bil i samme størrelse.
- De som satt framme kom fra ulykken uten alvorlige skader, mens de to baksetepassasjerene begge omkom på stedet, sier Staff til NRK Forbrukerinspektørene.
I bagasjerommet var det plassert tung bagasje, men ikke mer enn hva som kan forventes når fire personer skal ut på tur.
Bagasjen hadde forskjøvet hele baksetet slik at baksetepassasjerene ble klemt. Begge fikk massive klemskader i bryst og mageregionen, i tillegg til alvorlige skader i nedre del av ryggen.
For å bli godkjent som bilseter, er kravet at seteryggene tåler et trykk på 900 kilo. For å skape et slikt trykk skal det bare 34 kilo bagasje til hvis man holder en viss fart.
De fleste biler har en max lastevekt som er mye høyere enn 34 kilo, og i de fleste tilfeller er det også mye mer bagasje stablet inn i en bil når fire mennesker skal på tur.
- Jeg har flere ganger tenkt at "dette burde baksetet tålt", sier Trond Boye Hansen, som har forsket på trafikkulykker i en årrekke.
Han har flere ganger tenkt at baksetene er for dårlige når de ikke tåler vekten av en normal bagasjemengde fra bagasjerommet.
- Det er mulig forskriften er for mild, for de fleste bilfabrikanter dimensjonerer bilene riktig etter forskriften, konkluderer Hansen.