Legevakt
Strammer inn rutinene
Legevakten i Trondheim beklager at folk måtte vente lenge for å få hjelp søndag, og strammer inn rutinene sine.
Legevakten i Trondheim beklager at folk måtte vente lenge for å få hjelp søndag, og strammer inn rutinene sine, skriver Adressa.
Legevaktsjef Hans Frederik Selvaag og legevakten i Trondheim har fått mye kritikk i debatten etter saken om den lange ventetiden på legevakten i Trondheim søndag ettermiddag og kveld.
Han er ydmyk i forhold til tilbakemeldingene fra frustrerte pasienter som har ventet lenge eller opplever å ikke bli tatt alvorlig når de kommer til legevakten.
- Alle skal tas på alvor. Det er ingen som ikke har rett til å komme til legevakten. Men alle trenger ikke hjelp like fort, sier Selvaag til adressa.no.
Strammer inn rutinene etter intern svikt
Selvaag har brukt mandag på å finne ut hva som gjorde at det ble så lang ventetid søndag.
- Det var en intern svikt som førte til at vi var en lege for lite på dagtid søndag. Dette er beklagelig, og noe som har resultert i at vi har strammet inn rutinene for dette i dag. Det er utrolig beklagelig at pasientene måtte vente på grunn av dette, sier Selvaag til adressa.no.
Blant tiltakene er en påminnelse til de 140 legene som er tilknyttet legevaktturnusen. Mange jobber forholdsvis sjelden, og rutinene er skjerpet for å sikre at alle som har vakt, stiller på jobb.
Rød, gul og grønn
Pasienter deles inn i tre grupper; grønn, gul og rød. Rød er de pasientene som ikke skal vente. Gul gruppe er de som kan vente litt, men som skal ha hjelp innen en og en halv time. Grønn er de pasientene med tilstander som ikke er akutte, og som kan vente. Disse kunne i stedet dratt til fastlegen.
70 prosent av pasientene som kommer til legevakten, tilhører den grønne kategorien, ifølge legevaktens statistikk.
- Det ville jo løst en del av køproblemene hvis vi kunne konsentrert oss om å behandle pasientene i rød og gul gruppe, sier Selvaag.