Innenriks

Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil

Nødnett fungerte for brannvesenene og 110-sentralene under det landsomfattende utfallet av mobilnettet til Telenor fra fredag 10. juni til lørdag 11. juni.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke akseptabelt at håndtering av ulykker, branner og kriser baseres på bruk av mobiltelefon. Derfor er utbygging av Nødnett en nødvendig investering, som vil styrke beredskapen og samfunnssikkerheten vesentlig. Nødnett fungerte godt der det er utbygd mens mobilnettet var nede, skriver DSB.

Nødnett fungerte for brannvesenene og 110-sentralene under det landsomfattende utfallet av mobilnettet til Telenor fra fredag 10. juni til lørdag 11. juni.

– Det langvarige utfallet av Telenors mobilnett, som en av samfunnets viktigste kommunikasjonskanaler, viser hvor sentralt det er å få på plass et kommunikasjonsnett som fungerer uavhengig av mobilnettet. Nå har vi fått demonstrert hvor sårbart mobiltelefonnettet kan være. Samfunnssikkerhet og beredskap kan ikke bygges på så stor grad av usikkerhet. Det trengs mer robuste systemer og flere ben å stå på. Nødnett vil bidra til å berge liv og helse, og det øker sikkerheten for innsatsmannskaper betydelig, sier avdelingsleder Hans Kristian Madsen i DSB.

Les hele pressemeldingen på DSB

Powered by Labrador CMS