Fagforbundet

Konkurranseutsetting av luftambulansetjenesten
Driften av luftambulansetjenestene i Norge er satt ut på anbud. I anbudsutlysningen ble det ikke stilt krav om virksomhetsoverdragelse av nøkkelpersonell som flygere og teknikere, som kunne sikret en sømløs overgang av ansatte hos dagens operatør til en eventuell ny operatør.
Fra Fagforbundets bilag nr. 3 i Ambulanseforum 2018.
Dette ville sikret dagens ansatte fortsatt jobb i tjenesten til de samme individuelle lønns- og arbeidsvilkårene som i dag.
Det ble rettet sterke advarsler og gitt tydelige råd fra både medisinsk og flyoperative miljøer, men rådene ble ikke fulgt opp av helsemyndighetene.
Usikkerheten knyttet til framtidig lønns- og arbeidsforhold medfører nå pilotflukt fra Lufttransport som skal operere ambulanseflyene i over ett år til.
Dette har medført betydelig reduksjon i ambulanseflyenes beredskap – og til tider har det vært kritisk store hull i beredskapen, med kun et lite antall operative ambulansefly.
Dette er særlig alvorlig i Nord-Norge, hvor ambulanseflyene er en viktig aktør i den akuttmedisinske beredskapen. Denne situasjonen utgjør en direkte trussel mot liv og helse.
Krav om virksomhetsoverdragelse
Fagforbundet registrerer ulike argumenter for at det ikke er stilt krav om virksomhetsoverdragelse fra Luftambulansetjenesten HF som er ansvarlig for anbudsprosessen.
– Anbudskonkurranser bidrar til nytenkning på mangeområder, også innen lønns- og arbeidsvilkår for ansatte. Det finnes mange måter å avstemme forholdet mellom lønn, pensjon, arbeidsbelastning og turnusplaner på.
Å kreve virksomhetsoverdragelse i våre kontrakter ville fjernet en vesentlig del av tilbydernes mulighet til å konkurrere på pris og nyskapende løsninger, sier administrerende direktør Øyvind Juell til Altaposten 9. februar 2018.
– Det er veldig usikkert om det innenfor rammene av EØS-avtalen er lov å stille krav om virksomhetsoverdragelse i et offentlig anbud av denne typen, sier Knut Haarvik, kommunikasjonssjef i Luftambulansetjenesten HF til Klassekampen 19. mai 2018.
Fagforbundet bestrider påstanden om at det ville vært ulovlig å stille krav om virksomhetsoverdragelse i luftambulanseanbudet. Vi hevder det ikke er uvanlig å stille krav om virksomhetsoverdragelse i denne type kontrakter.
Fagforbundet er sterkt kritisk til at konkurranse basert på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår settes foran sikker drift av en kritisk samfunnsfunksjon.
For å sikre best mulig beredskap og av hensyn til liv og helse, må kontrakten med dagens operatør heves, og overgangen til ny operatør gjennomføres som en virksomhetsoverdragelse.
Økonomi versus kvalitet
Kvalitet og pris i evalueringen av tilbudene ble vektet henholdsvis 40 og 60 prosent. Luftambulansetjenesten HF valgte tilbudet med lavest kvalitet for å spare 300 millioner kroner på den seks år lange kontrakten.
I Dagens Næringsliv 18. mai 2018 framgår det at Babcock Scandinavian Air Ambulance scoret dårligst på beredskap, siden flyselskapet tilbød 15 færre flyvere og ett fly mindre enn konkurrenten Lufttransport.
I den samme artikkelen framkommer det at kravet om økt beredskap vektes med bare fire prosent i den totale evalueringen av tilbudene.
I anbudsdokumentene fremkommer det også at BSAA scorer like høyt på kompetanse som Lufttransport. Oppdragsgiveren har her gitt et helt nytt selskap som ikke har ansatt en eneste flyger maksimal score på kvalitetskrav knyttet til kompetanse og personell.
I lys av situasjonen vi nå befinner oss i, framstår dette som en underlig vurdering.
Fagforbundet er kritisk til at et så vesentlig kvalitetsparameter som økt beredskap vektes så lite i evalueringen, særlig med tanke på at Luftambulansetjenesten HF før og under anbudsrunden vektla styrket beredskap.
Krav om utredning av offentlig drift
Luftambulansetjenesten er en del av den samlede ambulansetjenesten i Norge. Utviklingen innen akuttmedisin har medført at nesten alle bilambulanser eies og drives av helseforetakene.
Å operere ambulansefly i Norge med kortbane-flyplasser og våre varierende klimatiske forhold er krevende. Både politihelikoptrene og redningshelikoptrene driftes i offentlig regi.
Fagforbundet mener derfor det er grunn til å se på anbefalingene til Akuttutvalget som i NOU 2015:17 «Først og sist» s. 154:
«Den begrensede fleksibiliteten som ligger i langvarige kontrakter kan vanskeliggjøre ønskede tilpasninger. Det er viktig med god offentlig kontroll over kritiske samfunnsfunksjoner, også for å minimalisere økonomisk og operativ risiko. Utvalget mener at spørsmålet om offentlig drift bør utredes grundig også i Norge»
Fagforbundet støtter begrunnelsen og konklusjonen til Akuttutvalget om at offentlig drift av luftambulansetjenesten i Norge bør utredes.