Ambulanseorganisering
Tapet av pasientkjøring fører til dårlig drosjetilbud
Folk har fått dårligere drosjetilbud i distriktene etter at drosjene mistet all pasientkjøring, viser ny rapport.
Folk har fått dårligere drosjetilbud i distriktene etter at drosjene mistet all pasientkjøring, viser ny rapporti følge NRK Nordland.
olk i enkelte distrikter har fått et dyrere og dårligere tilbud etter at det ble konkurranse på kjøring av pasienter. Det er ikke så enkelt å få tak i taxi i Bindal kommune helt sør i Nordland.
– Vi la inn bud som alle andre, men vi vet ikke om vi får det eller ikke. Og er du så uheldig at du ikke får det så sitter du med skjegget i postkassa. Da blir det bare en tur nå og da, sier Bjarne Holmberg som selv la ned drosjevirksomheten på grunn av svikt i passasjergrunnlaget.
Der hvor drosjenæringen tapte anbudet - mistet de også den største kundegruppa, og måtte legge ned driften. Dermed mistet folk ute i bygdenorge sitt eneste drosjetilbud.
Dårlig drosjetilbud
I dag jobber Bjarne Holmberg på dørfabrikken i kommunen, og synes selv at han og de andre i kommunen har et elendig drosjetilbud.
– Den nærmeste drosjen er cirka 4,5 mil unna der vi bor, så det er snakk om 5-600 kr bare for å få den til døra, sier han.
Flere nedleggelser
I 2004 ble all kjøring av pasienter overført fra trygdeetaten til de regionale helseforetakene. De skulle da legge ut anbud på transporten. Bakgrunnen var at helseforetakene skulle spare penger.
– Vi prøver å få til gode transporttjenester for folk og til en rimeligst mulig pris, sier informasjonssjef i Helse Nord, Kristiand Iversen Fanghol, da de bestemte seg for ikke å gi anbudet til drosjenæringa som inntil da i Salten hadde hatt all pasientkjøring. Konkurrenten Bodø Sightseeing vant anbudet. Dermed var det flere drosjer som ble lagt ned i dette området.
Mer sentralisering
Ogg det er nettopp i de områdene i Norge at en annen transportør enn drosjene har fått all pasientkjøring at tilbudet for folk i distriktene er blitt dårligere. Det har skjedd også i Buskerud og Hedmark og bare i Nordland har det blitt omlag 40 færre drosjer.
Rapporten sier ikke noe om helseforetakene virkelig har spart penger på den nye ordningen for pasientkjøring.