Ambulanseorganisering
Hjemmebesøk i stedet for ambulansereiser til sykehuset
I Vansbro i Sverige tar ambulansen seg av hjemmesykepleie når ordinære virksomheter har stengt. Pasientenes trygghet har økt og belastningen på akuttmottaket har minsket.
I Vansbro i Sverige tar ambulansen seg av hjemmesykepleie når ordinære virksomheter har stengt. Pasientenes trygghet har økt og belastningen på akuttmottaket har minsket, skriver Dagens Medicin.
Nå har de fått hedersprisen Gullskalpellen 2010.
Gjennom økt samhandling har man arbeidet fram en modell for å gi økt andel hjemmesykepleie med støtte fra jourhavende lege ved akuttmottaket, på de tidspunktene av døgnet hvor primærhelsetjenesten og den palliative pleien ikke er i tjeneste.
Vurderingsoppdrag
– Det er kjempekult å få Gullskalpellen for et arbeide hvor vi prøver å utnytte ressursene på en bedre måte. Vi er veldig stolte, sier Catharina Olsson, sykepleier ved ambulansestasjonen i Vansbro, som har arbeidet med prosjektet.
I prosjektet tar ambulansetjenesten hånd om enkel pleie direkte hos pasientene, som for eksempel å tømme kateter og gi smertelindrende legemidler.
For noen pasienter holder det med vurdering om natten og deretter en time på distrikslegemotttaket når det åpner. Det gjør at man slipper å skysse pasienten til sykehuset i Mora som ligger åtte mil unna. Dermed unngår man en reise på tre timer per pasient.
Under prosjektet har 95 pasienter, tilsvarende 18 prosent av oppdragene, kunnet vurderes eller bli gitt behandling hjemme. Av disse har 68 pasienter kunnet bli hjemme, mens 18 har blitt omprioritert til annen transport.
Mer fornøyd ambulansepersonell
Blant gevinstene til prosjektet framhever Olsson at dette har ført til økt trygghet hos pasientene som har behov for mer hjemmesykepleie, mindre belastning på akuttmottakene i Mora og Falun, og at tilgjengeligheten for ambulansen har økt.
Minsket tid på veiene gir både økonomiske og miljømessige gevinster. Dessuten er ambulansepersonellet mer fornøyde.
– Vi som arbeider i ambulansetjenesten synes at arbeidet har blitt morsommere, ettersom vår kompetanse brukes på en bedre måte. Men framfor alt er dette en gevinst for pasientene som slipper lange reiser midt på natten for å få løst relativt enkle problemer, avslutter Catharina Olsson.