Ambulanse

Verdens første miljøambulanse

Svenske AISAB, eid av fylkeskommunen i Stockholm, lanserte i sommer ”verdens første grønne ambulanse”. Den kjører på biodrivtoff, piggfritt om vinteren og er konstruert med en redusert mengde miljøfarlige stoffer.

Publisert Sist oppdatert

Svenske AISAB, eid av fylkeskommunen i Stockholm, lanserte i sommer ”verdens første grønne ambulanse”. Den kjører på biodrivtoff, piggfritt om vinteren og er konstruert med en redusert mengde miljøfarlige stoffer.

Fra Ambulanseforum nr. 4 2009

Vil du abonnere? Trykk her!

Det er Euro-Lans som har bygget ambulansen av chassisen til en Mercedes Sprinter NGT. Nå kan altså heldige stockholmbeboere få kjøre miljøvennlig ambulanse til sykehuset.

- Bilen drives altså på biodrivstoff, og innredningen er for det meste halonfri, PVC og ftalatfri, forteller Tomas Michelsberg i Euro-Lans og henviser videre til Kurt Berntsson som er innkjøpssjef i AISAB.

Berntsson sier at den store jobben har vært å kartlegge stoffene i ambulanseinnredningen.
- Vi har jobbet halvannet år med å kartlegge hva ambulanseinnredningen egentlig består av.

På spørsmål til Berntsson om AISAB har tenkt til å gjøre hele ambulanseparken miljøvennlig, svarer han.
- Ja, det er vårt langsiktige mål. Vi skal vurdere den nye ambulansen i høst, og så skal vi mest sannsynlig gjøre nye bestillinger på nyåret.

Da de sendte ut anbud for noen år siden var ikke de andre virksomhetene som bygger ambulanser i Norden særlig interessert i være med på et slikt utviklingsprosjekt. I et kommende anbud vil AISAB ha som krav at man kan bygge miljøvennlige biler.

- Da har nok Euro-Lans et forsprang. Kjøretøysbransjen er ganske konservativ, sier Berntsson som tror det er sannsynlig at Euro-Lans vil vinne neste gang også.

AISAB driver til sammen 22 ambulanser i Stockholmsområdet.

Ambulansen kjører visstnok stillere og mykere enn andre kjøretøy. Den eneste ulempen med biodrivstoff er at det kan være vanskelig å få tak i. I Stockholm finnes det bare elleve steder å tanke biodrivstoffet som for øvrig er laget fra avløpsvann og gir ikke nettotilskudd av karbondioksid.

Kjøretøyet er dyrere å lage, men billigere å kjøre enn med bensin. Drivstoffutgiftene beregnes til å være omtrent 22.000 svenske kroner mindre per år.

Kanskje norske ambulanseforetak også kaster seg på den grønne ambulansebølgen, og gjør en innsats for liv og helse for kommende generasjoner?

Powered by Labrador CMS