Ambulanse
Slik samarbeider 110 og 113
Brannvesen og helsevesen kan samarbeide sømløst via sine systemer. Det sørger Sandefjordselskapet Locus for.
Brannvesen og helsevesen kan samarbeide sømløst via sine systemer. Det sørger Sandefjordselskapet Locus for, ifølge Computerworld.
Direktør for Locus' avdeling for offentlig sikkerhet, Trond K. Nerdal, og hans utviklerkollega Sturle Furland, forklarer ivrig hvordan AMKs systemer fungerer. Og brannvesenets. De leverer «hele verdikjeden» av slikt teknisk utstyr til AMK og brann, og eier tjenesten, selv om helse- og brannvesenet drifter sine respektive systemene selv.
I systemet har AMK full oversikt over egen flåte på et kart, alt fra biler til motorsykler og helikoptere. Uavhengig av hvilket distrikt, med unntak av Oslo/Akershus, men sistnevnte er i gang med å utrede om også de skal følge det samme sporet.
AMK kan også, om de vil, se brannvesenets ressurser. Det kan være praktisk, ettersom brannvesenet ofte kommer først frem til steder det brenner, der det ofte trengs ambulanse. Brannvesenet kan også se AMKs ressurser om de vil. Og deres respektive kjøretøy kan også se andre kjøretøy, om de kjører en spørring.
- Det er lagt til rette for kommunikasjon på tvers av 113 og 110, sier Nerdal.
Tause om politiet
Politiet vil Locus helst ikke si noe om. Politiet bruker andre systemer.
- Det vi kan si om politiet, er at Locus stiller med enheter for bilposisjonering til deres eget VTS- system, sier Nerdal.
Robuste maskiner
Klienten heter Transmed hos AMK, Transmobile PC i medisinske farkoster. De fleste farkostene bruker terminaler fra finske Sunit, helikopterne bruker Toughbook fra Panasonic - som også flere av kommandobilene til brannvesenet bruker til sine tilsvarende systemer, Transfire og Transfire PC. Brannvesenet kan også få opp ekstra kartinformasjon, som bygningskart eller informasjon om eventuell eksplosjonsfare grunnet lagring av gasstanker.
Maskinvaren er valgt med omhu. Den må fungere når det brenner på dass.
- Vi prøver å være innovative på kundens vegne, og samtidig konservativt teknologikåte. Det skal fungere når du virkelig trenger det, derfor må det være robust, sier Nerdal.
Enkelte av pc-ene har fungert i over 70.000 timer.
Kommunikasjonen går via GSM, men har også støtte for SDS-meldinger fra Tetra, altså nødnettets variant av SMS for GSM. Det er igangsatt et prosjekt or å teste Tetra over IP.
Fordelene ved å ha en såpass samordnet flåtestyring, er mange. La oss for eksempel si en ambulanse fra Kristiansand haster seg til Rikshospitalet med en pasient. På vei tilbake sørover, med tom båre, skjer det et uhell i Vestfold, der denne Kristiansand-ambulansen tilfeldigvis er nærmest. Da kan AMK-sentralen som styrer Vestfold-trafikken se denne sørlandske ambulansen på sin skjerm, og tilkalle denne til oppdraget.
Ambulanser har vært utrustet med GPS siden 1993.
- Helsevesenet har vært en pioner. De var tidlig ute med skjermer med tekst i ambulansene, og også tidlig ute med kartsystem i bilene, sier Nerdal.
Les mer om saken hos Computerworld