Ambulanse

Nyresyke Rita (45) døde mens hun ventet på pasienttaxi

Publisert Sist oppdatert

Pasientreiseavdelingen ved Oslo universitetssykehus (OUS) brøt loven da Rita Birgitte Hemmingsen ikke ble hentet av taxi, slår Fylkesmannen fast i en fersk tilsynsrapport. Det skriver NRK Norge.
Mandag 12. februar i fjor satt Rita og ventet på taxi i resepsjonen på Oppsalhjemmet i Oslo.
Tre ganger i uken måtte hun til dialysebehandling på Ullevål sykehus. Hun var langt yngre enn de fleste beboerne på hjemmet, men hadde levd et hardt liv, satt i rullestol og trengte hjelp for å komme seg til behandling.
Denne ettermiddagen bestilte sykehjemmet henting klokken 15:30.
Bestillingen ble håndtert av Pasientreiseavdelingen, og klokken 15:23 ble turen akseptert av en sjåfør hos Oslo Taxibuss – et selskap som har avtale om pasienttransport av rullestolbrukere i hovedstaden.
Ritas nyrer sviktet henne for flere år siden, og hun var helt avhengig av behandlingen for å overleve. Normalt tar en slik behandling mellom tre og fire timer, og det var noe hun ikke likte spesielt godt å gjøre.
Denne mandagen snødde det godt i hovedstaden. Pasientreiseavdelingen opplevde flere forsinkelser, men bilen som skulle hente Rita var ikke mer enn en drøy halvtime forsinket da sjåføren ringte operatøren på avdelingen og fortalte at han ikke fikk kontakt med pasienten.
Klokken var da 16:08.
Alle forsinkelsene hos Pasientreiseavdelingen håndteres manuelt, og det var til tider mye for operatørene å holde styr på denne mandagen.
Mens sjåføren ventet, ringte operatøren telefonnummeret til Rita, men heller ikke denne gangen svarte 45-åringen.
Dette var det eneste nummeret som sto oppført i rekvisisjonen fra sykehjemmet, og den eneste muligheten Pasientreiseavdelingen og sjåføren hadde for å komme i direkte kontakt med Rita.
Da de ikke oppnådde kontakt, ble turen registrert som et avvik – en såkalt bomtur – det vil si at «pasienten ikke dukket opp».
Hendelsen ble også meldt som et avvik hos sykehjemmet – der noterte de seg at sjåføren reiste uten at han tok kontakt med personalet i henhold til avtalen for henting, og at pasienten ikke ble hentet på avdelingen.

Sint og urolig

Hos dialyseavdelingen på Ullevål reagerte en sykepleier på at Rita ikke dukket opp til avtalt tid. Sykepleieren ringte da til Pasientreiseavdelingen og fortalte at pasienten ikke så ut til å ha blitt hentet.
Klokken var nå nesten halv fem på ettermiddagen. En ny tur ble bestilt i håp om at behandlingen kunne gjennomføres før dialyseavdelingen stengte klokken 22.
Klokken 16:33 ble turen oversendt til taxi-leverandøren på nytt.
Samtidig satt Rita og ventet på transport. Ifølge tilsynsrapporten fra Fylkesmannen hadde hun ventet i resepsjonen siden kl. 15, og var både sint og urolig.
Halvannen time senere ringte en sykepleier hos dialysen nok en gang til Pasientreiseavdelingen – Rita hadde fortsatt ikke dukket opp. Operatøren så da at det ikke var noen transport på turen likevel, og slettet dermed turen, skriver Fylkesmannen om hendelsesforløpet.
En tredje tur ble da bestilt, men nå hadde det blitt så seint at behandlingen måtte utsettes til neste dag. Dialyseavdelingen bestilte henting klokken 08:30.
Tidlig på morgenen en gang – tirsdag 13. februar døde Rita, 45 år gammel.

Mangelfull rekvisisjon

I tilsynsrapporten, som kun tar for seg Pasientreiseavdelingens rolle i denne saken, fremkommer det at den første rekvisisjonen var mangelfullt utfylt fra sykehjemmet, og at det ikke sto at Rita måtte hentes inne.
Samtidig påpeker Fylkesmannen at Pasientreiseavdelingen må kommunisere med dem som bestiller reisen før det innvilges bomtur.
Like etter hendelsen var Pasientreiseavdelingen på befaring på sykehjemmet. Der så de at hovedinngangen var lett å få øye på, og at det var en ringeklokke på utsiden som sjåføren burde ha ringt på for å forsøke å komme i kontakt med personalet.
Tilsynsrapporten er den tredje saken fra 2018 hvor det konstateres at Pasientreiseavdelingen ved OUS bryter loven.
Les mer om saken hos NRK Norge

Powered by Labrador CMS