Ambulanse

Norsk og svensk flyselskap kjemper om flyambulanseanbud

Publisert Sist oppdatert

Det er Babcock SAA FW AB fra Sverige og Lufttransport fra Norge som står igjen. Dette er en milliardkontrakt i helseforetakenes ambulanseflytjeneste.

Det skal leveres åtte propellfly og et jetfly med piloter, styrmenn og tekniske tjenester. To fly er dagfly, resten har heldøgns beredskap alle dager i året. Flyene skal ha avansert navigasjonsutstyr og avansert medisinsk innredning. Det kreves også robuste bakvaktsordninger og reserveflyløsninger som skal gi minimalt med driftsavbrudd.
Dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
– Begge selskapene flyr ambulansefly i dag og tar nok med seg denne kompetansen inn i prosessen. Reell konkurranse betyr erfaringsmessig at prisen presses ned og kvaliteten opp på de tilbudene vi får inn. Det kan spare de regionale helseforetakene som eier tjenesten for mye penger, sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind Juell.
Det er Luftambulansetjenesten ANS og Sykehusinnkjøp HF som gjennomfører anskaffelsen. Beslutning om hvem som får kontrakten blir tatt i juni 2017. Den nye tjenesten skal være på plass fra 1. juli 2019. Kontrakten har varighet til 2025 med mulig forlengelse til 2030.
Les hele pressemeldingen hos Luftambulansetjenesten ANS (pdf)

Powered by Labrador CMS