Aktuelt
Pasient nummer 400 har ankommet Norge
Norge har siden august 2022 tilbudt faste ukentlige flyvninger til europeiske land for Ă„ evakuere ukrainske pasienter. Denne uken landet pasient nummer 400 fra Ukraina.
Norge tok fÞrste ambulanseflyoppdrag med rescEU-jeten for EU 21.mars 2022 og startet pasienttransport for EU med SAS-flyet 23. juni. Regjeringen besluttet at avtalen skulle gjelde fram til november 2024. Totalt har norske fly evakuert 2656 ukrainske pasienter og deres pÄrÞrende til sykehus i ulike land i Europa, ifÞlge en melding fra Regjeringen pÄ deres Facebookside.
En del av Nansen-programmet
Mange land har kapasitet for sykehusbehandling, men ikke egnede transportmuligheter for medisinsk evakuering. Transportbidrag betyr at sykehuskapasiteten i Europa utnyttes, samtidig avlastes helsetjenesten i Ukraina, og vi bidrar til Ă„ stĂžtte Ukraina etter deres behov. Pasientene blir fĂžrst transportert ut av Ukraina til et medisinsk knutepunkt i Polen. Derfra evakueres de videre til sykehus rundt i Europa for behandling, inkludert med den norske flykapasiteten. Regjeringen skriver at mange land har kapasitet for sykehusbehandling, men ikke egnede transportmuligheter for medisinsk evakuering.
Den medisinske evakueringen av ukrainske pasienter er pÄ norsk side finansiert over regjeringens Nansen-program, og er et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, Helsedepartementet, Justisdepartementet, Forsvarsdepartementet, de regionale helseforetakene, Helsedirektoratet, Forsvaret, SAS og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
â De russiske angrepene mot Ukraina pĂ„gĂ„r med stor intensitet og brutalitet. De tar ukrainske liv, og mange blir skadet, bĂ„de sivile og militĂŠre. Det ukrainske helsevesenet blir satt under stort press, og skal ogsĂ„ ivareta de som av andre grunner trenger helsehjelp. Norges bidrag med medisinsk evakuering til europeiske sykehus er viktig for Ă„ avlaste det ukrainske helsevesenet, og det betyr mye for enkeltpersonene det gjelder. Det norske personellet gjĂžr en fremragende innsats som bidrar til Ă„ redde liv, sier forsvarsminister BjĂžrn Arild Gram (Sp).
I Facebook-innlegget skriver Regjeringen at et godt samarbeid mellom Forsvaret og SAS gjÞr det mulig Ä gjÞre om et vanlig rutefly til et ambulansefly med bÄre- og intensivplasser. SAS drifter og flyr maskinen, mens Forsvarets sanitets luftevakueringsgruppe sÞrger for det medisinske og operasjonelle. Her jobber nÊringsliv, sivile og militÊre myndigheter sammen. Verdens helseorganisasjon anslÄr at 14,6 millioner ukrainere har behov for helsehjelp. Minst 1 av 3 mangler tilgang til medisinske tjenester.
Dedikert crew
MEDEVAC-flyet til SAS er det samme som ble brukt til Ä hente kongen hjem fra Malaysia i februar i Är. Flyet er en Boeing 737-700 som er ombygget til ambulansefly som Forsvaret har leid for Ä frakte skadde ukrainske soldater til sykehus i Europa. Dette skal vÊre et av svÊrt fÄ europeiske fly som pÄ kortere og litt lengre sikt kan evakuere mange pasienter av gangen og samtidig tilby avansert behandling. Flyet ble ogsÄ brukt til Ä evakuere nordmenn etter tsunamien i Thailand i 2002.
Om bord pÄ flygningene er det crew som er spesielt dedikert for oppgaven, og hvor de som jobber i kabinen har bakgrunn fra helsearbeid og innehar kompetanse pÄ Ä hÄndtere pasienter med traumer. I tillegg er det leger og annet helsepersonell med pÄ flygningene, avhengig av hva som vurderes nÞdvendig i det enkelte oppdraget. Fullt utrustet kan det ogsÄ gjennomfÞres kirurgi om bord. NÄr flyet ikke er pÄ medisinske oppdrag er det i normal rute. IfÞlge Flightradar 24, var siste rute mellom Amsterdam og Norge.
Det hĂžrer med at dette flyet var verdens mest fulgte flyvning natt til 1. mars da det flydde fra den malaysiske ferieĂžyen Langkawi med kong Harald om bord.