Paramedisinerstudenter møter både dramatiske akuttoppdrag og lavakutte hendelser i utdanningen.Foto: Jørn Finsrud.
Ambulansestudie: For stort fokus på dramatiske oppdrag
Paramedisinerutdanninger legger for stor vekt på dramatiske akuttoppdrag, viser internasjonal forskning. Kristin Häikiö ved paramedisinutdanningen på OsloMet ser de samme tendensene i Norge.
En internasjonal fagartikkel i Paramedicine (Corman, Phillips & McCann, 2025) er publisert i et spesialnummer av tidsskriftet, der temaet er «the future of paramedicine» og artiklene er skrevet av paramedisinere selv. Studien problematiserer at utdanninger for paramedisin fortsatt er sterkt preget av et tradisjonelt biomedisinsk fokus. Forskerne omtaler dette som «tyranny of the bio-psycho-medico». Det forklares med at anatomi, fysiologi, psykologi og medisinske intervensjoner får mest plass, mens samfunnsmedisinske og sosiale perspektiver får mindre oppmerksomhet.
Forfatterne introduserer også begrepet «translucent curriculum» for å beskrive at dette ikke er en skjult læreplan, men en tydelig og gjennomgående struktur som sjelden utfordres. I artikkelen pekes det på at undervisning om levekår og sosiale forskjeller som påvirker helse ofte er minimal eller behandles overflatisk. Enkelte studenter rapporterer at temaet bare «så vidt ble nevnt».
Følg med på hva som skjer i prehospital akuttmedisin! Med Ambulanseforum pluss får du tilgang til alle Ambulanseforums artikler på nett.
Som abonnent vil du få tilgang til alle våre digitale seminarer, både direktesendingene og arkivet