Nødmeldetjeneste
Ambulansen ble forsinket etter en feil på SOS Alarm – pasienten døde
Inspektionen för vård och omsorg (tilsvarende Statens helsetilsyn) konstaterer at operatøren på SOS Alarm gjorde feil, men avslutter saken, melder 24Malmö.
En eldre kvinne ringte 112 etter at hun hadde fått noen skader. Skadene var såpass alvorlige at ambulansen burde vært sendt med høyeste prioritet, men det ble ikke gjort.
I stedet drøyde ambulansen. Dette bidro til at kvinnen døde på vei til sykehuset. Dette slår Inspektionen för vård och omsorg (IVO) fast i sin utredning om hendelsen.
SOS Alarm har i sin egen utredning kommet fram til at operatøren ikke sikret seg opplysninger om pasientens vitalparametre og feilvurderte hvor alvorlige skadene var. Dårlig linje på telefonen førte også til feilvurderingen.
SOS Alarm har gjort flere tiltak etter feilen. Operatøren har blant annet fått en ny grunnutdanning for operatører og videreutdanning i akuttsykepleie.
IVO mener at arbetsgiverens har iverksatt de nødvendige tiltak og velger derfor å avslutte saken.
Les mer om saken hos 24Malmö