Nødmeldetjeneste
113-sentral under enormt press
Ansatte er bekymret for pasientsikkerheten: AMK-sentralen i Sør-Trøndelag er blant de travleste i hele Norge. – Det kjennes ikke godt når du må legge på til noen, for å ta en annen nødtelefon, sier sykepleier Birgit Brødreskift til NRK Trøndelag.
– Hvis det er et sykt barn med foreldre som er kjemperedd i andre enden, vil du gjerne prate med dem og hjelpe dem til ambulansen er på stedet.
Det sier sykepleier Birgit Brødreskift, som også er tillitsvalgt ved AMK-sentralen og akuttmottaket. Hun og kollegene tar imot et utall 113-telefoner hver dag.
I fjor hadde de rundt 161.000 henvendelser til 113 i tillegg til en rekke henvendelser fra legevakt og luftambulanse.
Til sammeligning hadde AMK-sentralen i Oslo, Akershus og Østfold omtrent 150 000 henvendelser, opplyser Oslo Universitetssykehus. Tallene for Østfold er kun fra siste halvdel av 2015, etter sammenslåingen med de to andre fylkene.
Prekære situasjoner
De ansatte sendte bekymringsmelding til Fylkesmannen i juni i fjor fordi de mener bemanningen er en trussel for pasientsikkerheten.
– Med tre til fire personer på jobb, så går ikke regnskapet opp. Folk er kjempeslitne når de går hjem, og omtrent gruer seg for å gå på jobb. Det er så travelt, sier Birgit Brødreskift.
Bekymringen til de ansatte støttes av fylkeslege i Sør-Trøndelag, Jan Vaage:
– Vi har fått oversikt over noen situasjoner som må klassifiseres som prekære på grunn av travelhet og samtidighetskonflikter.
Vaage sier til NRK at AMK-sentralen i fylket er blant landets travleste.
Les mer om saken hos NRK