Luftambulanse
Tester ny satelittnavigering for å kunne fly flere oppdrag
2014 rykket ambulansehelikoptre her i landet ut over 7000 ganger. Men hvert år må i tillegg rundt 700 oppdrag avvises, fordi været er for dårlig til at det er forsvarlig å fly, skriver TV2.
– Det skjer jo ofte. Været er så dårlig at man hverken kan fly visuelt, eller ved hjelp av instrumenter, forteller pilot Lars Amdal i Norsk Luftambulanse AS.
Det fikk programleder Oddbjørn Hjelmeset oppleve under innspillingen av Ingen grenser. En av deltakerne ble så dårlig at han måtte fraktes ned fra fjellet. Været var så dårlig at helikopteret hadde problemer.
Ti ganger mer nøyaktig navigering
Nå kan teknologi basert på avansert satellittnavigering gi helikopterpilotene nye innflygninger, som er ti ganger mer nøyaktig enn i dag. Det vil gjøre at flere oppdrag i dårlig vær kan gjennomføres, og flere liv kan reddes.
– Når vi får spørsmålene om pasienter som er på et sted det normalt sett ikke er vær godt nok til at vi kan fly, så kan vi med dette fly dit likevel, sier Amdal.
Europeisk byrå for luftsikkerhet har plukket ut Norsk Luftambulanse som ett av to helikopterselskaper i Europa som skal utvikle og teste GPS-baserte inn-og utflygninger til og fra sykehus.
Les mer om saken og se innslag hos TV2