AKTUELT

Avdelingsoverlege Kari Colling Westerbø ved AMK Oslo.

AMK Oslo får innovasjonsstøtte for arbeidet med multibrukere

Arbeidet med pasienter som ringer 113 gjentatte ganger har fått innovasjonsstøtte ved Oslo universitetssykehus. OUS beskriver prosjektet som kimen til en ny standard for håndtering av multibrukere ved landets AMK-sentraler.

Publisert

AMK Oslo har fått 900.000 kroner i støtte til videreutvikling av arbeidet med multibrukere, pasienter som ringer 113 svært ofte. Innovasjonsprosjektet AMK Multibruker ledes av avdelingsoverlege Kari Colling Westerbø, og omtales som månedens innovasjonsprosjekt ved Oslo universitetssykehus (OUS) i november.

Arbeidet med multibrukere har vært tema i Ambulanseforum tidligere. I juli fortalte Westerbø at 25 pasienter stod bak om lag 6000 henvendelser til 113 i løpet av 2023. Det tilsvarer 52 hele operatørvakter og over tusen ambulanseoppdrag.

– Dette er ikke pasienter som trenger ambulanse. De trenger annen hjelp, sa Westerbø den gang.

Kimen til nasjonal standard

Westerbø beskrev hvordan AMK Oslo systematisk følger opp rundt 170 multibrukere i tett samarbeid med 17 legevakter i regionen og kommunale tjenester. Flere av pasientene har psykiske lidelser, rusproblemer eller kognitiv svikt, og mange er eldre med økt omsorgsbehov.

OUS skriver at prosjektet har fått støtte fra Helse Sør-Øst Tjenesteinnovasjon, OUS Innovasjonskonkurranse 2025 og Helsefellesskapet Oslo, og beskriver AMK Multibruker som kimen til etableringen av en ny standard for hvordan AMK-sentralene håndterer multibrukere.

– Arbeidet med multibrukere handler ikke om å avvise pasientene, men å sørge for at hjelpen gis på riktig nivå. Slik opprettholder vi både menneskelig verdighet og samfunnets beredskap, sier Westerbø til OUS Innsikt.

Spesialinformasjon gir lik håndtering

AMK Oslo bruker spesialinformasjon i nødmeldesystemet, utarbeidet i samarbeid med pasientens behandlingsapparat. Den gir operatørene instrukser slik at pasientene møtes likt hver gang de ringer, uavhengig av hvem som svarer.

– Det gjør operatøren trygg og sikrer at pasienten får riktig hjelp, sa Westerbø tidligere til Ambulanseforum.

OUS skriver at systematisk samarbeid og bruk av spesialinformasjon har gitt tydelig effekt: færre samtaler, færre unødige ambulanseutrykninger og bedre oppfølging for pasientene. For AMK og ambulansetjenesten betyr det frigjorte ressurser og lavere belastning på personellet.

Datadeling og samhandling

Det pågår nå et innsiktsarbeid mellom AMK Oslo, Oslo legevakt og kommunehelsetjenesten med fokus på datadeling og samhandling rundt multibrukere.

– Håndtering av multibrukere er en nasjonal utfordring. Vi er stolte over å være ledende i arbeidet med å ha fokus på denne pasientgruppen, sier Westerbø.

OUS omtaler AMK Multibruker-prosjektet som kimen til etableringen av en ny standard for alle AMK-sentraler i Norge.

Powered by Labrador CMS