Medieklipp
Person ringte 113 over 3000 ganger: – Multibrukere kan sette andres liv og helse i fare
For noen uker siden beslagla politiet mobilen til en mann fordi han ringte nødtelefonen 90 ganger på en dag.
– Dette er et større problem enn mange tror, sier avdelingsoverlege på AMK i et intervju til Tidsskriftet Sykepleien.
Norsk Telegrambyrå sendte ut en kort nyhetsmelding den 13. oktober i år:
"Etter å ha ringt nødtelefonene til både politiet og helsevesenet 90 ganger på fire timer fikk en mann i 50-årene telefonen beslaglagt av politiet".
– Dette er et mye større problem enn mange tror, og det krever utrolig mye ressurser, sier Kari Colling Westerbø, avdelingsoverlege på AMK-sentralen ved Oslo universitetssykehus, til Sykepleien.
De dekker en befolkning på 1,7 millioner personer og tar imot nødsamtaler på 113 fra Kongsvinger-regionen, Hurum, Østfold og Akershus fylke, i tillegg til Oslo. Over 30 prosent av Norges befolkning.
Vil pasientens beste
Westerbø har satt seg en rekke mål for å ta hånd om de hun kaller multibrukere. Det vil si personer som ofte ringer nødnummeret med ikke-akutte problemstillinger.
Westerbø sier at alle samtaler skal besvares og vurderes. Noen av multibrukerne settes direkte til legevakten etter en rask avklaring
Over 100 multibrukere i Oslo
– Vi har mange multibrukere og vi bruker mye tid på dem. Bare her i Oslo har vi over 100 stykker, forteller Westerbø.
En ringte 450 ganger på fire måneder. En annen ringte over 3000 ganger på ett år. Vi har god oversikt over alle mulitibrukerne, sier Westerbø.
– Hvem er disse personene?
– Ensomme eller personer som har angst, og ofte er det psykiatriske pasienter, rusede personer eller eldre som kanskje bare vil ha noen å snakke med.
– Alle multibrukere som ringer mer enn en gang i uken over en periode, bør følges opp, sier hun.
Må følge opp multibrukerne
Ifølge legen har alle multibrukerne til felles at de har behov for eller annen grad av hjelp, men ikke har behov for ambulanse.
– Vi har ikke alltid ledige ambulanser, og vi vurderer hele tiden hvilke pasienter som det er viktigst å gi akutt hjelp der ute, sier hun.
Men avdelingsoverlegen mener at multibrukerne også må følges opp. Ofte avdekker AMK eldre personer som har havnet mellom flere stoler, bor alene og har behov for hjelp, for eksempel med å komme på et hjem.
– Det er et tidkrevende arbeid, sier hun.
Westerbø savner større interesse og engasjement fra kommunene multibrukeren er bosatt i.
Alle som ringer blir hørt
Avdelingsleder Lise Kristiansen ved AMK-sentralen på Universitetssykehuset i Nord-Norge skriver at det er en utfordring med de som ringer 113 uten at det er behov for medisinsk nødhjelp.
– Ved slike tilfeller tilstreber vi å inngå et samarbeid med kommunehelsetjenesten slik at disse pasientene får en plan og et mer tilpasset tilbud.
– Det er likevel viktig å påpeke at alle som ringer 113 blir håndtert på samme vis hver gang, vi bruker beslutningsstøtte i Norsk indeks for medisinsk nødhjelp, sier Kristiansen.
Les hele saken i Tidsskriftet Sykepleien.