Medieklipp
Dødsvegen E16 har kostet milliarder
Dødsulykkene og personskadene på E16 øst for Bergen har kostet samfunnet over 7,5 milliarder kroner, ifølge NAF. Aldri før har så mange omkommet på strekningen som i år.
Dødsulykkene og personskadene på E16 øst for Bergen har kostet samfunnet over 7,5 milliarder kroner, ifølge NAF. Aldri før har så mange omkommet på strekningen som i år, skriver NRK.
54 mennesker har mistet livet på «dødsveien» E16 siden tidlig på 90-tallet. 46 av disse har omkommet på strekningen mellom Bergen og Voss.
I 2011 harsju personer omkommet på hovedinnfartsåren til Bergen fra øst. Det er flere enn noen andre år siden veien åpnet.
Veistrekningen er med det en av de mest ulykkesutsatte i landet så langt i år.
– Vi kan ikke leve med at det er så mange ulykker. Brannmannskapet vårt er svært preget av at ulykkene har kommet så tett det siste året, forteller brannsjefen i Voss, David Skjerven.
Skjærer løs omkomne
Brannvesenet er de som først rykker til et ulykkessted. Dødsulykkene har kommet så tett i år at mannskapet til Skjerven ikke klarer å bearbeide følesene mellom hver gang.
– Nå må de dele på jobben med å gå helt fram til de omkomne, forteller han.
Tallene viser at dødsveien har kostet samfunnet over tre milliarder kroner siden den ble åpnet, men Norges Automobil-Forbund (NAF) mener tallet mer enn dobbelt så høyt.
– Tallet er i realiteten på mer enn 7,5 milliarder, sier Christer Tonstad, samfunnsøkonom og politisk rådgiver hos NAF.
Han viser til at regnestykket ikke inneholder lettere personskader, og sier at det i tillegg er stor grad av underrapportering av skader på norske veier.
Justerer man også for dagens kostnadsnivå, blir summen på svimlende 7,65 milliarder kroner, viser NAFs utregninger, som blant annet er basert på registrerte personskader fra forsikringsbransjen og norske sykehus.
– Det haster å gjøre noe
Tallene viser at det haster med å gjøre noe med kvaliteten og sikkerheten på veien, ifølge NAF-rådgiveren.
– Det gjør de definitivt. Vi kan ikke akseptere at så mange blir drept og hardt skadd på én bestemt veistrekning. Hvis regjeringen mener alvor med null-visjonen, så kan man rett og slett ikke sitte stille og akseptere dette, sier Tonheim.