Hopp til hovedinnhold
Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF
Norsk Luftambulanses nye ambulansehelikopter i 2019. Illustrasjonsfoto: Luftambulansetjenesten HF


– 1 av 3 ringer 113 for sent

Hver dag skjer det 20 alvorlige ulykker i Norge. To-tre av dem er livstruende. Likevel nøler mange nordmenn med å ringe 113.

Ring 113: Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjennomfører Akuttaksjonen i ti dager før påske. Målet er å senke nordmenns terskel for å ringe 113. Dette skriver NTB i en pressemelding på vegne av stiftelsen.

– Vi ser at for mange venter for lenge med å ringe nødnummeret, sier Stephen Sollid.

Han er sjeflege i Stiftelsen Norsk Luftambulanse og har 16 års erfaring som luftambulanselege.

– Dersom du tror eller vet at noen har en livstruende sykdom eller skade, så skal du ringe 113 med en gang, sier Sollid.

1 av 3 ringer for sent

Ifølge tall fra Nasjonalt Traumeregister skjer det i gjennomsnitt 20 alvorlige ulykker hver eneste dag i Norge. Av disse er to-tre ulykker livstruende.

– I tillegg er det mange som opplever akutt og alvorlig sykdom som ikke er åpenbart livstruende. Men det kan likevel være riktig å ringe 113.

Det kan for eksempel være en alvorlig sykdom eller skade som det haster å gjøre noe med, slik at man unngår varige mén, forklarer Sollid.

Men mange nordmenn nøler likevel med å taste tallene 113 på telefonen.

En Norstat-undersøkelse fra 2020 viser at en tredjedel av Norges befolkning ikke ville prioritert å ringe 113 i en akutt situasjon. De ville sjekket puls eller lagt personen i stabilt sideleie før de ringer etter hjelp.

– Det er vel og bra, men ikke riktig. Det viktigste er å ringe 113 med en gang.

Du ringer, de avgjør

Dette er en av årsakene til at Stiftelsen Norsk Luftambulanse setter i gang Akuttaksjonen onsdag 30. mars.

Årets aksjon har til hensikt å senke nordmenns terskel for å ringe nødnummeret 113. Les mer om Akuttaksjonen her.

– Dersom du kommer i en situasjon der det står om liv eller helse, er det å ringe 113 det viktigste du kan gjøre.

Ikke bare sender 113-sentralen ut øyeblikkelig hjelp til deg, men de kan også hjelpe deg med å hjelpe, for eksempel ved å si at du må starte med hjerte- og lungeredning, forteller Stephen Sollid.

Sjeflegen i Stiftelsen Norsk Luftambulanse understreker at en telefon til 113 ikke er det samme som å bestille en ambulanse eller et legehelikopter.

Det er opp til helsepersonellet på 113-sentralen å vurdere hvor alvorlig situasjonen er, og hvilke ressurser som skal sendes ut. Du ringer, de avgjør.

Stephen Sollid har et godt råd til de som nøler med å ringe nødnummeret:

– Det er viktig at folk ikke kvier seg for å ringe 113. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Gratis nød-app

Sollid anbefaler også å laste ned appen Hjelp 113. Den er gratis og anbefalt av Helsedirektoratet.

– Den kan gjøre varslingen lettere. Den har knapper for 110, 112, 113 og nærmeste legevakt. I tillegg sender den posisjonen din rett til nødsentralene.

Det kan særlig være en fordel på påsketur i skogen eller fjellet, understreker sjeflege Stephen Sollid:

– Nøyaktige koordinater gjør at ambulanse og legehelikopter finner deg lettere. Det kan spare livsviktig tid.