Ambulanse
Er det ok å definere egne responstidmål i ambulansetjenesten?
Vestre Viken opererer med responstidsmål på 20 minutter i tettbygd strøk, og 30 eller 40 minutter i spredtbygd. Stortingsrepresentant Kjetil Kjensli (V) har spurt helseminister Bent Høie om det er er greit.
Spørsmål
Ketil Kjenseth (V): Har statsråden gitt signaler til helseforetakene om at det er greit å tolke Stortingets vedtak om veiledende responstider for akuttoppdrag innenfor slike marginer som Vestre Viken HF gjør i sine driftsavtaler, og hva kan godtgjøre et så raust slingringsmonn - når det kan stå om liv?
Begrunnelse
16 år er gått siden Stortinget vedtok følgende veiledende responstider for akuttoppdrag:
- byer og tettsteder skal ambulansen være fremme på hendelsesstedet innen 12 minutter i 90 prosent av de akutte hendelsene.
- I grisgrendte strøk skal ambulansen være fremme på hendelsesstedet innen 25 minutter i 90 prosent av de akutte hendelsene.
I Vestre Viken HF opererte ambulantjenesten i 2015 med driftsavtaler med følgende responstider for akuttoppdrag:
- 90 % responstid akuttoppdrag i tettbebygd strøk 20 minutter.
- 90 % responstid akuttoppdrag i grisgrendt strøk 30 minutter. Unntatt kommunene Flesberg, Flå, Hemsedal, Rollag, Sigdal og Hurum 40 minutter
Svar
Bent Høie: I St.meld. nr. 43 (1999-2000) Om akuttmedisinsk beredskap ble de foreslåtte kravene til responstider gjort veiledende med følgende mål:
• Akuttoppdrag: 12 minutter for 90 pst. av befolkningen i byer og tettsteder og 25 minutter for 90 pst. av befolkningen i grisgrendte strøk.
Målene har vært veiledende slik at de vil kunne gjennomføres de aller fleste steder i landet, men noen steder har tjenesten måtte gjøre tilpasninger på grunn av geografi og spredt bosetting.
Tid fra 113-oppringning til ambulanse er på hendelsessted (responstid) er nå blitt en nasjonal kvalitetsindikator – med de samme målene som ble foreslått i St.meld. nr. 43.
Det gir nasjonale myndigheter et godt utgangspunkt for å overvåke kvaliteten på ambulansetjenesten – og for å forbedre tjenesten lokalt.
Jeg har ikke gitt signaler til helseforetakene om at det er greit å tolke Stortingets vedtak om veiledende responstider for akuttoppdrag ved å etablere mindre ambisiøse mål. Jeg legger til grunn at helseforetakene bruker målene for den nasjonale kvalitetsindikatoren i sitt forbedringsarbeid.
Tiden det tar fra en potensielt alvorlig hendelse inntreffer til en pasient har fått nødvendig helsehjelp er ofte av avgjørende betydning for å unngå unødvendig død, tap av leveår og funksjonsnivå eller lidelse.
For flere akutte tilstander som hjertestans, hjerneslag, akutt hjerteinfarkt og alvorlige traumer er rask responstid med på å redde liv og bedre pasientens sjanser til å bevare funksjonsnivå.
Tall for 2. tertial 2015 viser at ambulansen var fremme innen 12 minutter i 71 prosent av hendelsene i tettbebygde strøk. Publiseringen av tallene viser at det er utfordringer knyttet til definisjonen av et tettbebygd strøk, og enkelte kommuner kan derfor komme uheldig ut resultatmessig.
I grisgrendte strøk var ambulansen fremme på hendelsesstedet innen 25 minutter i 83 prosent av hendelsene.
Jeg er opptatt av at helseforetakene nå bruker resultatene aktivt i sitt forbedringsarbeid, og gjør justeringer for å forbedre responstiden og tilbudet til befolkningen.
Les spørsmål og svar på Stortinget.no