Utenriks
Akuttelefonen 1813 i Danmark kan nå slå opp i Sundhedsplatformen - det øker borgernes trygghet
Hos Akuttelefonen 1813 kan et oppslag i Sundhedsplatformen gjøre en viktig forskjell for de folk når de ringer inn. For eksempel om de akkurat er utskrevet og er i tvil om behandlings- eller medisinplanen. Potensielt kan oppslaget også være med på å redde liv, skriver Region Hovedstaden.
Hos Region Hovedstadens Akutberedskab er man ikke i tvil om verdien af SP-Link, som ble implementert den 3. juli 2018, og som gir lesetilgang til Sundhedsplatformen.
Marie Baastrup, enhetssjef for Akuttelefonen 1813, forteller:
– Vi er veldig glade for at vi nå har mulighet for å slå opp i Sundhedsplatformen når vi skal innom folk som ringer inn til 1813. De forventer faktisk at vi vet masse om dem, og det er kun svært få som ikke er interessert i at vi skal slå dem opp, sier Marie Baastrup.
Spesiallegekonsulent, Gitte Henriette Søndergaard, som håndterer telefoner til 1813, har samme opplevelse:
– Personlig har jeg aldri vært ute for at noen ikke ønsker å bli slått opp. Ser du det fra folks synspunkt, så er jeg ikke i tvil om at økt datadeling mellom sektorene vil bli tatt godt imot og komme folk til gode.
Marie Baastrup stemmer i:
– Ja, folk forventer faktisk en sammenheng på tvers – herunder sammenheng til egen lege – de har langt høyere forventninger til hva som deles på tvers enn vi rent faktisk gjør. Med leseadgang til Sundhedsplatformen kan vi imøtekomme litt flere av folks forventninger til vår viten, fordi vi ikke som tidligere er nødt til å spørre om sykehusløp, smerteplaner osv. Det øker folks tillit til vår profesjonalitet – og det øker tryggheten hos hver enkelt som ringer til oss. Det tror jeg sånn sett er det aller viktigste.
– Ja, folk forventer faktisk en sammenheng på tvers – herunder sammenheng til egen lege – de har langt høyere forventninger til hva som deles på tvers enn vi rent faktisk gjør. Med leseadgang til Sundhedsplatformen kan vi imøtekomme litt flere av folks forventninger til vår viten, fordi vi ikke som tidligere er nødt til å spørre om sykehusløp, smerteplaner osv. Det øker folks tillit til vår profesjonalitet – og det øker tryggheten hos hver enkelt som ringer til oss. Det tror jeg sånn sett er det aller viktigste.
Adgangen gjør en forskjell
Akuttberedskapens 1813 besvarer nesten en million oppkall i året, og det er selvfølgelig ikke alltid relevant å slå opp om det dreier seg om ringorm, solstikk eller at noen er kommet akutt til skade. Men der hvor det gir mening kan oppslaget i Sundhedsplatformen gjøre en viktig forskjell.
Les mer om saken hos Region Hovedstaden