Luftambulanse

GPS-jamming: Luftambulansen mistet navigasjonssystemet på vei til pasient

Publisert Sist oppdatert

Årsaken sto i sigarettenneren til en bil. Piloten var overlatt til det han så ut vinduet for å finne veien til den kritisk syke pasienten, skriver Bergens Tidende.

Tredje oktober i år rykket luftambulansen ut på et akutt oppdrag. Etter kun tre minutter var redningsmannskapet i luften på vei til en kritisk syk pasient.
Helikopteret fløy sørover, over E39 på Vallaheiane. Piloten fulgte ruten som var plottet inn på et digitalt kart. De avanserte GPS-systemene viste dem hvor de var hele veien.
Akuttsentralen fulgte helikopterets ferd på sine skjermer. Slik kunne sentralen gi viktige beskjeder om når legen ankom skadestedet.
Plutselig forsvant helikopteret fra kartet. GPS-signalet var borte.
Nå var det opp piloten å finne veien selv. Han måtte navigere hovedsakelig basert på det han så 1500 fot under seg.

Risikerer å måtte avbryte

Marius Malmo er basesjefspilot i Bergen. Han var ikke pilot på den første flygingen, men fløy samme rute seinere samme dag og opplevde det samme.
I det samme området mistet de GPS-signalene i rundt to minutter.
– Vi ramler ikke ut av himmelen selv om vi mister signalet, men hvis det er overskyet eller dårlig sikt, må vi enten legge om ruten, eller avbryte oppdraget. Det er klart det kan få konsekvenser for pasientene, sier Malmo.
Hvis en pasient allerede er om bord i helikopteret, kan tap av signal bety at de må dra til et annet behandlingssted enn opprinnelig planlagt.
Tredje oktober var det klarvær. Til tross for at de erfarne pilotene måtte avbryte den planlagt innflygingen basert på GPS, klarte de fint å navigere seg frem til pasienten uten at det fikk helsemessige konsekvenser.
– Det er første gang vi opplever dette i Bergen på samme stedet flere ganger, så vi meldte fra til politiet, sier Malmo.

Fant kilden på Vallaheiane

Politiet meldte fra videre til Norges spydspisser når det kommer til å avsløre signalforstyrrelser av denne typen: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
I Bergen har Nkom to spesialutrustede biler med peileutstyr for å finne frem til synderen. Kort tid etter forespørselen til Nkom, hadde de sirklet inn området på Vallaheiane hvor forstyrrelsen kom fra.
Siste delen måtte senioringeniør Øystein Bakke fra Nkom gjøre til fots. Da brukte han et håndholdt instrument og peileantenne.
Etter en tids manuell peiling, ble kilden til forstyrrelsen identifisert. En parkert bil i området, med en GPS-jammer koblet i sigarettennerens 12 voltsuttak.

Brukes blant annet av kriminelle

– Vi har ikke mange slike hendelser nasjonalt hvert år, men det er et økende problem. Dessuten er potensialet for å forstyrre veldig stort siden GPS-signaler er svake, så dette er noe vi tar på største alvor, sier Per Eirik Heimdal, avdelingsdirektør i teknologiavdelingen i Nkom.
Eieren av GPS-jammeren på Vallaheiene måtte umiddelbart skru den av, og det ble varslet et overtredelsesgebyr. Størrelsen på gebyret i saker som denne kan komme opp i flere titallstusen kroner, ifølge avdelingsdirektøren.
Les mer om saken hos Bergens Tidende

Powered by Labrador CMS