AKTUELT
 
        Ønsketransporten: – Vi må legge frem forslag om nedleggelse uten støtte
Ønsketransporten advarer om at driften kan opphøre etter å ha blitt utelatt fra statlige tilskuddsordninger. Den frivillige tjenesten, der mange av de frivillige er eller har vært ambulansearbeidere, ser seg nødt til å vurdere nedleggelse dersom økonomisk støtte uteblir.
Ønsketransporten står i fare for nedleggelse etter å ha blitt utelatt fra statlige tilskuddsordninger nok en gang. Den frivillige tjenesten, som siden 2017 har hjulpet alvorlig syke mennesker med trygg transport og omsorg, kan bli avviklet dersom økonomisk støtte uteblir. Mange av de frivillige kommer fra ambulansetjenesten.
– Til tross for våre omfattende forsøk på å synliggjøre vår situasjon overfor de politiske myndighetene, står vi fremdeles uten en løsning. Vi har deltatt i høringer og levert innspill, men har ennå ikke klart å bli inkludert i en ordning vi kan søke støtte fra, sier generalsekretær Christian Christensen i Ønsketransporten.
Han beskriver situasjonen som kritisk:
– Bilene har mer varsellamper enn det er plass til på dashbordet for tiden. Gamle Karaveller er ikke de eneste som ikke kjører på høyt turtall på grunn av partikkelfeil. Hvis vi ikke får økonomisk støtte, må vi legge frem forslag om nedleggelse på kommende årsmøte.
Over tusen frivillige – flere fra ambulansetjenesten
Ønsketransporten har fire avdelinger, over tusen frivillige og en flåte på sju ambulanser. Siden oppstarten har organisasjonen gjennomført mer enn 500 oppdrag, og bare i år har de passert hundre. Oppdragene spenner fra transport til behandling og hjemreise fra sykehus, til å oppfylle siste ønsker for mennesker i livets sluttfase.
– Mange av våre frivillige er aktive eller tidligere helsearbeidere, som ambulansepersonell, sykepleiere, leger, og ikke minst uføre helsepersonell som får brukt kompetansen sin igjen. Ambulansepersonell er utrolig viktige bidragsytere for oss, sier Christensen.
Han forteller at mange som bidrar, gjør det på sine få fridager fra krevende jobber i helsevesenet.
– De orker kanskje ikke mer i systemet, men de orker å bruke seks, åtte eller trettiseks timer på tur for oss. Det sier alt om engasjementet.
Samarbeider om sistehjelp
Christensen forteller at Ønsketransporten også samarbeider med Verdighetssenteret i Bergen, som arbeider for verdig eldreomsorg og har etablert et palliativt nettverk. Der utvikles blant annet kurs i sistehjelp. Det er et tilbud som skal gi pårørende og frivillige trygghet til å møte mennesker i livets siste fase.
– Vi kjører sammen med dem sistehjelpskurs, og det er fantastisk. De var her hos oss i vår for å se hvordan vi jobber, og de sa at vi har funnet en måte å føre helsetjenesten videre inn i frivilligheten på, sier Christensen.
Ifølge Christensen er tjenesten en forlengelse av helsetjenesten og et viktig supplement for å dekke behov som ikke fanges opp av det offentlige.
– Ambulansepersonell har kompetanse på både transport og utstyr, og finner løsninger i krevende situasjoner. Den operative erfaringen er uvurderlig, særlig når ønskeren skal hjem i et hus med mange trapper, sier han.
Ber om politisk handling
Ønsketransporten mener en nedleggelse vil få store konsekvenser, både for brukere, pårørende og samfunnet.
– Vi bidrar til å redusere ensomhet og forebygge utbrenthet hos pårørende. Det vi gjør er kanskje ikke alltid livsforlengende, men det gir livskvalitet og verdighet, sier Christensen.
Han håper nå politikerne ser verdien av tjenesten:
– Vi ber ikke om veldedighet, men om likebehandling. Vi har dokumenterte resultater og høy faglig kvalitet. Nå trenger vi bare at noen lytter, før det er for sent.
– Små penger, store øyeblikk
Fremskrittspartiets Bård Hoksrud har tidligere engasjert seg for Ønsketransporten og har selv vært med på en transport.
– For veldig små penger kan man skape store øyeblikk og minner for mennesker som er alvorlig syke, og for pårørende som kanskje snart mister noen de er glade i. Alternativet, hvis dette tilbudet blir borte, vil bli langt dyrere for samfunnet, sier Hoksrud.
Han oppfordrer samtidig andre politikere til å lytte til organisasjonen.
– Jeg håper flere av dem som sitter i helse- og omsorgskomiteen tar med seg hva dette tilbudet betyr, sier Hoksrud.
Hoksrud satt tidligere i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, men er nå leder av transportkomiteen.
 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        