Luftambulanse

Uregistrerte kraftlinjer - en daglig fare

Publisert Sist oppdatert

– Hver eneste dag har man en landing som oppfattes som en risiko for crewet, sier Norsk Luftambulanse til TV 2.

I januar i fjor traff et av luftambulansens helikoptre en strømledning på Sollihøgda. To personer mistet livet og en ble alvorlig skadet.
Snart to år etter den fatale ulykken finnes fremdeles ingen nasjonal register over farlige hindre rundt om i Norge. Det skaper livsfarlige situasjoner hver dag for de som skal redde deg og meg.
Det er per i dag ikke noe krav om at luftfartshinder som henger lavere enn 15 meter skal registreres i kartsystemer. Det vil norsk Luftambulanse ha en endring på, og krever at alle luftfartshindre skal registreres i en nasjonal database.
– Siden 1988 så har det vært fire fatale havari i vår tjeneste dessverre. Tre av disse skyldes kollisjon med kraftlinjer. Så man trenger ikke tenke seg nøye om før man skjønner at det er et viktig område å redusere risiko på, sier Erik Normann, flygesjef i Norsk Luftambulanse, til TV 2.
I rapporten etter ulykken på Sollihøgda slår Havarikommisjonen fast at det er Samferdselsdepartementet som har det øverste ansvaret for å ivareta flysikkerheten på dette området.
Men samferdelsesminister Ketil Solvik-Olsen kan ikke love at en nasjonal luftfartshinderdatabase kommer med det første.
Les mer om saken hos TV2

Powered by Labrador CMS