Nato tester ambulansedroner og robotambulanser

Jørn Finsrud
nyhetsstudio innenriks

Nato-øvelsen Vigorous Warrior i Estland brukes til å teste ny teknologi for medisinsk evakuering, blant annet ambulansedroner og robotambulanser som kan lokalisere og hente ut skadde fra slagfeltet, skriver Sykepleien.

Øvelsen samler 3500 deltakere fra 38 land. Ifølge Sykepleien deltar også norske representanter fra Forsvarets sanitet og den norske sykepleieren Mette Strengen Melsås, som leder det daglige arbeidet i Natos øverste rådgivende organ for militærmedisinske spørsmål (COMEDS). Hun peker på mangel på sykepleiere i Nato og mener ny teknologi blir viktig for å kunne løse flere oppgaver med færre helsepersonell. Under øvelsen vises blant annet den nye ambulansedronen Grille X4 og automatiserte robotambulanser som allerede er tatt i bruk i Ukraina. Forsvarets sanitet følger også øvelsen for å hente erfaringer knyttet til større feltsykehus enn Forsvaret har i dag.

Powered by Labrador CMS