Pårørende kritiserer Bodø legevakt etter dødsfall. – Jeg gjorde en grov feilvurdering

Jørn Finsrud
nyhetsstudio innenriks

En pasient kontaktet Bodø legevakt om natten og ba om hjelp på grunn av pustevansker. Klokken På morgenen ble pasienten funnet død. Avisa Nordland omtaler saken, som de skriver nå granskes som en grov svikt.

Legevaktens interne gjennomgang viser at operatøren gjorde det som omtales som en alvorlig feilvurdering. I loggen skriver operatøren at samtalen burde vært satt i konferanse med AMK. Legevakta omtaler lydopptaket som sterkt, og operatøren skal ha forstått feilen ved gjennomlytting.

– Jeg gjorde en grov feilvurdering. Jeg burde satt oss i konferanse med AMK, skriver operatøren i loggen, som er gjengitt i regionsavisen.

Pårørende reagerer svært kraftig, og beskriver pasienten som «forkommen, syk, redd og hjelpetrengende». De mener operatøren opptrådte kaldt og anklagende, og peker blant annet på at det ble notert at innringeren hadde «sutrestemme». De mener journalnotatene gir et forvrengt bilde av situasjonen.

Legevaktsjef Raymond Dokmo beklager utfallet og håndteringen av de pårørende. Bodø legevakt har meldt saken til Statens helsetilsyn, og Statsforvalteren har åpnet tilsyn. Det er innført tiltak som utvidet stikkprøvekontroll av lydlogger, med fokus på triage og kommunikasjon.

Legevakta ønsker ikke å kommentere saken ytterligere før tilsynet er avsluttet, skriver Avisa Nordland.

Powered by Labrador CMS