Helsedirektoratet kartlegger pasientenes erfaringer med legevakt

Jørn Finsrud
nyhetsstudio innenriks

Helsedirektoratet gjennomfører nå en nasjonal undersøkelse som skal gi bedre innsikt i hvordan landets kommunale legevakter oppleves av pasientene. Rundt 70 000 personer som nylig har vært i kontakt med legevakt, får tilsendt spørreskjema via Helsenorge.

– Vi ønsker å få bedre innsikt i hvordan legevaktene fungerer sett fra pasientens ståsted, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus. Hun oppfordrer alle som får undersøkelsen til å svare. – Legevakt er en viktig del av førstelinjen for pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp. Tjenesten skal være tilgjengelig for alle, og kommunene har ansvar for at krav til kompetanse og organisering følges opp, slik at vi får god pasientsikkerhet.

Undersøkelsen sendes ut omtrent fire uker etter kontakt med legevakten, og omfatter både telefonkontakt, fysisk oppmøte og videosamtaler. Den består av 65 spørsmål om blant annet tilgjengelighet, ventetid, møte med helsepersonell, informasjon og helserelatert livskvalitet.

Resultatene skal samles i et digitalt dashboard som gjør det mulig for kommuner og legevakter å følge egne resultater og sammenligne seg med andre. Målet er å identifisere forbedringsområder og bidra til målrettet kvalitetsforbedring i den akuttmedisinske tjenesten.

Dette er første gang en slik landsomfattende kartlegging av pasienterfaringer ved legevakt blir gjennomført. Tidligere ble det gjort en begrenset brukerundersøkelse i 2012, som viste høy tilfredshet blant pasientene, men også pekte på behov for bedre informasjon og organisering.

Barn under 16 år er ikke inkludert i undersøkelsen, som kun gjennomføres digitalt. Resultatene skal publiseres på Helsedirektoratets nettsider.

Powered by Labrador CMS