London Ambulance Service kutter utrykningstidene

Jørn Finsrud
london ambulance service utenriks nyhetsstudio

London Ambulance Service (LAS) har redusert sine responstider til nødanrop, viser nye tall fra NHS England.

I juli 2025 nådde tjenesten pasienter i kategori to, blant annet slag, pustevansker og brystsmerter med åtte minutter raskere enn i juli 2024. For kategori én, som er livstruende hendelser som hjertestans var responstiden omtrent 30 sekunder raskere.

I samme måned mottok LAS nesten 192 000 nødtelefoner til 999, en økning på rundt sju prosent sammenlignet med året før. Det tilsvarer 400 flere samtaler daglig.

Gjennomsnittlig responstid på kategori én var i juli 2025 seks minutter og 56 sekunder, mot sju minutter og 25 sekunder året før.

LAS opplyser at forbedringen blant annet skyldes endringer i hvordan utstyr klargjøres, raskere pasientoverlevering til sykehus og økt telefonvurdering for å henvise pasienter til riktig helsehjelp. I juli ble 27 500 pasienter behandlet over telefon av LAS-klinikere, mot 22 700 året før.

– Våre ansatte har hatt stort fokus på å nå de sykeste pasientene enda raskere, til tross for en sommer med økt pågang, sier LAS-sjef Jason Killens til BBC.

Powered by Labrador CMS