Nytt tiltak skal sikre 112-anrop ved delvis nettutfall i Danmark

Jørn Finsrud
nyhetsstudio

Den danske telebransjen har innført et nytt sikkerhetstiltak som skal sikre at 112-anrop alltid kan gjennomføres, også ved delvis nettutfall hos en mobiloperatør. Tiltaket kommer som følge av en hendelse 28. november 2024, da det oppsto problemer i TDC NETs nettverk og enkelte brukere ikke fikk ringt nødnummeret.

Eksisterende løsninger dekker i dag fullstendig nettutfall, ved blant annet automatisk roaming til andre operatørers nettverk og fallback fra 4G til 2G. Men når nettet delvis fungerer – slik at telefonen fortsatt er koblet til operatørens nett – aktiveres ikke disse sikkerhetsmekanismene. Det nye tiltaket gir derfor operatørene mulighet til å blokkere 112-trafikk i sitt eget kjernenett i krisesituasjoner, slik at anropene tvinges over på andre operatørers nettverk.

– Terminalen vil da tro at nettet er utilgjengelig og automatisk koble seg på et annet nettverk hvor 112-anrop kan gjennomføres, heter det i kunngjøringen fra Teleindustrien.

Tiltaket er et supplement til dagens løsninger og skal sikre uavbrutt tilgang til nødnummeret. Alle operatører i Danmark har sluttet seg til ordningen og akseptert at deres nett kan benyttes ved behov. Den tekniske løsningen for 4G er allerede klar, og felles prosedyre for aktivering skal være implementert innen 1. august 2025. En av grunnene til at 112-nummeret ble utilgjengelig under utfallet i november var at utfallet ikke var totalt. Dermed ble ikke roaming-løsningen som skal sørge for at 112-samtaler blir rutet til andre operatørers nettverk aktivert.

Powered by Labrador CMS