Tidligere ambulansearbeider: – Angrer på at jeg ikke gjorde mer

Jørn Finsrud
nyhetsstudio finnmarkssykehuset

En tidligere ambulansearbeider og leder i ambulansetjenesten i Finnmark sier han angrer på at han ikke gjorde mer for å motarbeide det han beskriver som en ukultur i tjenesten.

Til NRK forteller Morten Kvammen, som blant annet har vært faglig ansvarlig for ambulanselærlinger i Finnmark, at han gjennom flere år opplevde en kultur der unge kvinnelige kolleger ble omtalt på en måte han mener var uakseptabel. Han hevder også at han varslet om ukultur og håndteringen av en alvorlig sak, men opplevde at han ikke ble tatt på alvor.

Kvammen mener eldre og erfarne ansatte har et særlig ansvar overfor unge lærlinger og kolleger. Han understreker samtidig at det store flertallet av ambulansepersonell opptrer profesjonelt, men mener noen få har fått ødelegge både arbeidsmiljøet og tilliten til tjenesten.

Finnmarkssykehuset opplyser til NRK at de tar alle sakene på alvor. Helseforetaket har satt i gang en ekstern gjennomgang av flere varslingssaker og vil vurdere håndteringen når rapporten foreligger.

Saken er en del av NRKs omfattende dekning av varslene om seksuell trakassering og ukultur i ambulansetjenesten i Finnmark.

Powered by Labrador CMS