Fagjury: Dette er Norges ti verste fylkesveier

Jørn Finsrud
nyhetsstudio innenriks

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) skriver i en pressemelding at en fagjury har valgt ut ti finalister til kåringen av landets dårligste fylkesvei. Juryen har lagt vekt på sikkerhet, fremkommelighet og veienes betydning for beredskap, næringsliv og dagligliv.

Blant finalistene finner vi strekninger fra hele landet – fra Kystriksveien i Nordland/Trøndelag til rasutsatte og smale fylkesveier i Vestland, Troms og Finnmark. Hele listen er lagt ut på norgesveier.no, der publikum nå kan stemme. Vinneren offentliggjøres 8. oktober.

– Finalistene viser på hver sin måte hvordan manglende vedlikehold gjør veiene farlige, lite fremkommelige og ubrukelige, sier juryleder Torill Eidsheim i OFV. i pressemeldingen Hun understreker at dårlige veier også rammer nødetater som politi og ambulanse.

En rapport fra OFV viser at nær fire av ti fylkesveier har dårlig dekkestandard, og at vedlikeholdsetterslepet nærmer seg 100 milliarder kroner.

Slik beskrives finalistene

Akershus – Fv. 33 Feiring: En smal og rasutsatt vei som jevnlig må stenges. Når tungtrafikken møter personbiler, blir det farlig trangt. Mange peker på at den brukes som omkjøringsvei til E6, og at det er uforståelig at en så viktig strekning er i så dårlig stand.

Østfold – Fv. 1178 Gunnarstorp–Karlsøy: Hullete og humpete asfalt med sprekker og telehiv. Fjellknauser helt ut i veibanen gjør svingene uoversiktlige, og dårlig grøfting fører til at veien stadig står under vann. Mange beskriver veien som en daglig prøvelse.

Innlandet – Fv. 2434 Vest-Torprunden: Full av hull, humper og opprevet asfalt. Veien er både smal, svingete og bratt, med dårlig sikt og manglende autovern. Folk forteller at de må svinge unna hull og sprekker, noe som skaper farlige situasjoner.

Innlandet – Fv. 2158 Valmen–Sjøenden: Beskrives av folk som en «traktorvei». Veien er full av hull, og mange mener det er uforsvarlig å kjøre raskere enn 20–30 km/t. Likevel er det ingen planer om utbedringer.

Vestland – Fv. 49 Steinsdalen–Eikedalen: En rasfarlig og trafikkert strekning med mye arbeidspendling, som ofte stenges. Folk beskriver hvordan steiner raser ned i veibanen uten forvarsel, og at elver renner rett over veien i regnvær. Mange forteller at de kjører med frykt – særlig i dårlig vær.

Vestland – Fv. 615 Storebru–Sandane: Smal og svingete vei som også er eneste omkjøringsmulighet for E39 i området. Folk beskriver den som en livsnerve for lokalsamfunnet, men så dårlig at det er krevende for både pendlere og næringstransport å bruke den. Noen strekningsvise utbedringer er vedtatt.

Trøndelag – Fv. 776 Hofles–Romstad: Folk forteller om tiår uten vedlikehold, og veien beskrives som så humpete og smal at både biler og busser tar skade. Det blir sagt at taxiselskaper nekter å kjøre her, og syketransport omtales som risikabelt. Veien er også en viktig rute for fisketransport, likevel er det ingen planer for utbedring.

Trøndelag/Nordland – Fv. 17 Kystriksveien, Asp–Lødingen: En av de viktigste hovedårene i nord, men preget av hull, sprekker og ujevnt dekke. Folk forteller at veien er smal og utrygg, særlig for motorsyklister. Den er en av de viktigste veiene for både tungtrafikk, turisme og lokalt næringsliv.

Troms – Fv. 7768 Tromvik–Henriksvik: Beskrives som å kjøre på en «potetåker». Mange hull, smal og rasutsatt, med dårlig sikt og null vedlikehold på over 15 år. Pendlere forteller at veien ødelegger biler og dekk, og at det er galskap at den fortsatt brukes i dagens stand.

Finnmark – Fv. 8850 Hesseng–Nyrud: 98 km med vei fra 1930-tallet – hver vei, uten skikkelig grunnarbeid. I dag er den full av hull og sprekker, og beskrives som «helt jævlig». Folk peker på at veien er kritisk for lokalsamfunnet, beredskapen for forsvaret, politiet selv, blålys etatene for øvrig. Her er standard så dårlig at den er en direkte fare for både trafikanter, biler, motorsykler og syklister. Spesielt de øverste 66 km i Pasvikdalen er en prøvelse å kjøre i kontinuerlige telehiv og store hull i veien. Dette er en «blindvei» så alle må kjøre samme strekning tilbake - uten omkjøringsmulighet.

Powered by Labrador CMS