Relatert innhold
Ble sittende alene med sin døde mor – etterlyser mer forutsigbar praksis
Da Christian Vik fant moren sin livløs i juli 2020, ringte han 113 og startet hjerte- og lungeredning. Ambulanse og lege ankom, men livet sto ikke til å redde. Etter at politiet hadde avklart at det ikke lå noe kriminelt bak, fikk han beskjed om å kontakte begravelsesbyrå selv skriver Nettavisen.
Ambulansepersonellet forlot stedet, og legen dro da politiet kom. Christian og forloveden ble stående alene med moren til begravelsesbyrået ankom.
– Jeg er ikke ute etter å peke på noen, men det ser ut som det er behov for en mer lik praksis for hvordan pårørende følges opp i slike situasjoner, sier Vik i en artikkel som også er gjengitt i Telemarksavisa.
Assisterende ambulansesjef ved Stavanger Universitetssykehus, Robert Egeland, sier at ambulansens oppdrag normalt avsluttes når pasienten er erklært død, og at videre oppfølging som regel ivaretas av fastlege eller legevakt. Han legger til at ambulansepersonell kan tilby støtte og hjelpe med å kontakte begravelsesbyrå dersom familien ønsker det.
Ingen planer om ambulansestasjon i Tvedestrand – brannvesenet rykker ofte ut først
Brannsjef Thoralf Bjørnbakk Juva i Østre Agder brannvesen opplyser at de stadig oftere er først på ulykkessteder i Vegårshei og Tvedestrand. Oppdragene omfatter blant annet hjertestans, slag og andre alvorlige hendelser. Mange av utrykningene skjer med deltidsansatte brannkonstabler, som ifølge Juva får mindre tid til å trene på brannfaglig arbeid.
Ordfører Marianne Landaas (H) mener stasjonering av ambulanse, for eksempel ved Grenstøl, kunne avhjulpet situasjonen. Hun peker på ulykkesbelastningen på E18 og strekningen til Vinterkjærkrysset. Fylkesordfører Arne Thomassen (H) sier han vil følge opp saken overfor statlige myndigheter.
Avdelingsleder for ambulansetjenesten ved Sørlandet sykehus, Martin Hauge, opplyser at ambulansestasjonene er plassert for å nå flest mulig innbyggere, og at nærmeste ledige ambulanse tar oppdraget. Han understreker for Agderposten at brannvesenet er representert i hver kommune og derfor kan være raskere på stedet enn andre nødetater.
– Sjekklister og tydelig dokumentasjon kan redde liv
I en ny fagartikkel i Sykepleien trekkes det frem hvordan feil i legemiddelhåndtering, dokumentasjon og kommunikasjon kan få alvorlige følger – også i akuttmedisinske situasjoner. Mange av feilene skyldes ikke enkeltpersoner, men komplekse arbeidsforhold, tidspress og systemsvikt.
Artikkelen beskriver blant annet hendelser der overdosering, uteglemt dokumentasjon av forverrede symptomer eller manglende registrering av legemiddelallergier har ført til kritiske situasjoner. Når viktige opplysninger ikke dokumenteres eller formidles korrekt, øker risikoen for forsinket behandling eller livstruende reaksjoner.
Sjekklister og feilrapporteringssystemer løftes frem som effektive verktøy for å forebygge slike feil. Effekten er størst når sjekklistene er tilpasset den kliniske hverdagen, brukes systematisk og kombineres med en åpen rapporteringskultur der målet er læring, ikke skyld.
Ifølge artikkelen kan dette være avgjørende både i sykehus og prehospitalt arbeid – i alt fra legemiddelhåndtering og pasientovervåkning til strukturert overlevering mellom team.
Brannvesenet stadig først på ulykkesstedet: – En bekymringsfull utvikling
Østre Agder brannvesen rykker ut til stadig flere helseoppdrag og er ofte først på stedet ved alvorlige hendelser. Brannsjef Thoralf Bjørnbakk Juva er bekymret.
– Det kan ikke fortsette å øke, det går ikke, sier Juva til Agderposten.
Brannvesenet dekker syv kommuner i Agder og har hittil i år hatt 42 helserelaterte oppdrag. En kraftig økning fra 16 oppdrag i samme periode i 2016. NRK melder at det på fylkesnivå dreier seg om 243 helseoppdrag så langt i år, mot 83 for ni år siden.
Oppdragene inkluderer alt fra bærehjelp og støtte til hjemmetjeneste, til akutte situasjoner med hjertestans eller slag. Brannvesenet er ofte nærmeste ressurs, særlig i ytre strøk der ambulanseberedskapen er begrenset. Verken Vegårshei eller Tvedestrand har egen ambulansestasjon.
– Konstablene våre er ute på heftige oppdrag med sterke inntrykk. Dette er ikke nødvendigvis det de så for seg da de ble brannkonstabler, sier Juva.
Ordfører i Tvedestrand, Marianne Landaas (H), har i lang tid tatt til orde for å få ambulanse stasjonert i kommunen.
– Brannvesenet gjør en formidabel innsats, men det er ikke deres hovedoppgave å håndtere akutte helseoppdrag. Dette fører til ekstra kostnader for kommunene, sier Landaas.
Brannsjefen er enig i at helseoppdragene tar tid og ressurser fra kjerneoppgavene, som brannberedskap og trening.
– Det er en lei utvikling. Vi ønsker å gjøre en god jobb, men da må vi også få tid til å trene på det vi skal kunne, sier Juva til Agderposten.
Ny ambulansestasjon i Nordkjosbotn fortsatt på vent
Fire og et halvt år etter at Målselv Eiendom AS var klar til å bygge ny ambulansestasjon i Nordkjosbotn, har UNN fremdeles ikke kommet til enighet med utbygger, skriver Nye Troms.
Dagens stasjon ble reist i 2007 og har ifølge ansatte hatt vedvarende problemer, som dårlig luftkvalitet, manglende skille mellom ren og skitten sone, og trange arbeidsforhold. Arbeidstilsynet har også kommet med flere pålegg.
UNN opplyser at det fortsatt pågår en intern prosess der juridiske og økonomiske forhold vurderes. Når byggingen kan starte, er fortsatt uklart. Senterleder Gina Marie Johansen sier UNN er klar over at prosessen har tatt lang tid, og at de beklager overfor både ansatte og tilbyder.
UNN fastholder at ambulansestasjonen skal ligge sentralt i Nordkjosbotn, skriver Nye Troms.
Fikk ikke ambulanse: – En fryktelig opplevelse
Da et nært familiemedlem ble akutt syk, fikk Kjell Hast beskjed om at det ikke var noen ambulanse tilgjengelig i Kristiansund. Opplevelsen, som fant sted i slutten av mai, beskriver han overfor Tidens Krav som preget av hjelpeløshet og uro.
Legevakten forsøkte å hjelpe ved å gi en hastetime hos fastlegen, og pasienten ble deretter sendt videre til SNR Hjelset – i privat bil. Underveis passerte de flere ambulanser, og opplevelsen av ikke å få nødvendig hjelp i en akutt situasjon sitter fortsatt sterkt i.
– Å sitte alene i bil i over 30 minutter med en som er potensielt dødssyk, er en fryktelig opplevelse, sier Hast.
Helse Møre og Romsdal viser til at det var sju ambulanseoppdrag det døgnet, og at alle anrop til AMK loggføres. Klinikkleder Lars Erik Sjømæling sier til Nettavisen at de ikke kan kommentere enkeltsaker uten navn og klokkeslett.
Både legevakten og helseforetaket peker på at ressursene må prioriteres til de mest alvorlige tilfellene. Samtidig pågår det en prøveperiode med økt beredskap etter flyttingen til det nye sykehuset på Hjelset, inkludert én ekstra ambulanse i Kristiansund.
Hast mener befolkningen på Nordmøre må ha det samme ambulansetilbudet som før sykehuset ble flyttet.
– Den ekstra transporttiden kan i verste fall være forskjellen på liv og død, sier han.
Ambulansebåt ute av drift – reservebåt settes inn
Ambulanse- og pendlerruta mellom Haugsholmen, Storholmen, Kvamsøy, Voksa, Åram og Larsnes er innstilt tirsdag og onsdag denne uka. Årsaken er planlagt vedlikehold på ambulansebåten «Liv».
Ifølge Vestlandsnytt er det Fjord Shuttle AS som opplyser om at båten tas ut av drift i to dager.
En reservebåt er satt inn for å opprettholde ambulansetjenesten i området, men denne vil ikke frakte passasjerer.
Ber om PCI-senter i Møre og Romsdal: – Vi flyr hjertesyke til Trondheim hele tiden
Ambulanseflyet på Vigra og helikopteret i Ålesund bruker store ressurser på å fly hjertepasienter til Trondheim. Seksjonsoverlege Ingbjørn Vestre mener det er på høy tid med et eget PCI-senter i Møre og Romsdal.
– Av alle som flys med ambulansefly i Sør-Norge, er hver femte en hjertepasient i Møre og Romsdal som skal til eller fra Trondheim, sier Vestre til Driva. Han opplyser at ambulansehelikopteret i Ålesund frakter om lag hundre slike pasienter i året, mens ambulanseflyet på Vigra har rundt 400 oppdrag med hjertepasienter.
– Til sammen utgjør dette mellom 500 og 600 PCI-behandlinger per år ved St. Olav. Det er godt over det europeiske retningslinjer anbefaler for å opprette et eget senter, sier han.
Vestre viser til at både vær og tilgjengelighet begrenser luftambulansetjenesten. Alternativet kan være mange timer i ambulansebil eller å vente.
– Det er frustrerende når vi ikke får pasienten raskt nok frem til diagnostikk og behandling.
Han får støtte fra seksjonsleder Frode Lindseth ved ambulanseflyet, som viser til at Bodø og Tromsø har fått PCI-tilbud, og mener løsningen bør være å sende invasive kardiologer til fylket.
– Vi mener det er på tide å tenke nytt, og heller bruke noe av ressursene på å etablere et PCI-senter i Møre og Romsdal, sier Vestre til Driva.
Kraftig oppdragsøkning for Redningsselskapet i juli
Redningsselskapets telefon 02016 mottok 3494 henvendelser i juli. Det er nær 800 flere enn i fjor. Det førte til hele 1812 oppdrag, en økning på 30,7 prosent sammenlignet med juli 2024.
Den travleste dagen var 17. juli, med 236 registrerte oppdrag , nesten ett hvert sjette minutt, opplyser Redningsselskapet.
Redningsselskapet peker på at flere tar kontakt før situasjonen blir kritisk, og at varmt vær bidrar til økt båttrafikk og flere hendelser. Organisasjonen har 1600 redningsfolk fordelt på 58 redningsskøyter langs kysten.
Ambulanse fra krigens dager i London tilbake på veien
Den eneste kjente ambulanse som overlevde The Blitz i London under andre verdenskrig er nå i kjørbar stand igjen, skriver London Ambulance Service. Den 90 år gamle Talbot-ambulansen tilhører London Ambulance Service Historic Collection og har stått stille siden 1950-tallet.
Takket være frivillig innsats fra Talbot Owners Club og økonomiske bidrag fra publikum, er kjøretøyet nå reparert og klar for nye oppdrag – denne gang i formidlingsøyemed. Ambulansen dukket nylig opp i Channel 5-serien The Blitz med Rob Rinder og Ruth Goodman, der programlederne fikk oppleve forholdene innsatsmannskapene jobbet under under krigen.
Talbot-ambulansen ble opprinnelig produsert i 1935 og brukt i Londons gater under flyangrep. I dag er den en viktig del av formidlingen av ambulansetjenestens historie.
Ambulansen skal vises fram på Imperial War Museum i Duxford senere i august, skriver London Ambulance Service.
17 personer omkom i julitrafikken
Det er det høyeste antallet trafikkdrepte i juli siden 2016. Totalt har 68 personer omkommet så langt i år, skriver Trygg Trafikk i en pressemelding.
– Sommeren er dessverre høysesong for alvorlige trafikkulykker, og denne sommeren er intet unntak. Det er fryktelig trist at så mange mister livet på veien, og vi må gjøre det vi kan for å unngå flere alvorlige dødsfall i trafikken, sier regionleder i Trygg Trafikk Vestland, Knut Olav Røssland Nestås.
Det er først og fremst menn som har omkommet i trafikken i år, det høyeste antallet siden 2016 med totalt 56 menn. Det er også det høyeste antallet omkomne bilførere siden 2018.
– Mannlige sjåfører i sin beste alder preger ulykkesstatistikken i år. Det er også de som kjører mest. Vi kjenner foreløpig ikke til årsaken bak ulykkene, men det er møteulykker og utforkjøringer som dominerer, med over 80 prosent av dødsulykkene. Basert på tidligere ulykker, vet vi at for høy fart etter forholdene er en gjenganger i denne type ulykker, sier Røssland Nestås.
I tillegg til åtte bilførere, har tre motorsyklister, to syklister, en bilpassasjer, en mopedist, en fotgjenger og en elsparkesyklist omkommet i juli.
Så langt i år er det desidert flest trafikkdrepte i Vestland og Innlandet med henholdsvis tolv og ti personer. Deretter er det Oslo med seks omkomne.
Kilde: Statens vegvesen Sverige: Automatiske oppringninger varsler nødetatene unødvendig
Mobiltelefoner og smartklokker kan automatisk varsle nødsentralen ved ulykker. I Sverige viser tall at de fleste slike varsler er falske alarmer.
Ifølge TV4 mottok SOS Alarm i Sverige rundt 800 automatlarm i 2024. Tre av fire var utløst ved en feil.
– Dersom det kommer inn et unødvendig varsel og det sendes ut redningstjeneste og ambulanse, kan det bli et stort problem hvis noen andre i nærheten faktisk trenger hjelp, sier Björn Skoglund, spesialist i SOS Alarm til TV4.
Funksjonen er ment å varsle ved fall eller kollisjoner, men kan også utløses av for eksempel skiturer, berg-og-dalbaner eller en mobil som glir ned fra biltaket.
Skoglund understreker for TV4 at funksjonen har reddet liv, men oppfordrer brukere til å være bevisste på funksjonen.
Flere oppdrag for Røde Kors i sommer: – Et stort trykk
Røde Kors Hjelpekorps melder om økt pågang i sommer, med flere redningsoppdrag i fjellet enn tidligere år. Bare i Svolvær har hjelpekorpset hatt tolv oppdrag i juni og juli. Fem flere enn i fjor.
– Det er et stort trykk på hjelpekorpset, i hvert fall her lokalt i Lofoten, sier Kim Ole Gudøy, operativ leder i Svolvær Røde Kors Hjelpekorps, til TV 2.
Nasjonalt har hjelpekorpsene hatt 339 oppdrag mellom 1. juni og 28. juli, mot 260 i samme periode i fjor. Vanlige årsaker er skader i krevende terreng, ofte knyttet til dårlig fottøy, manglende forberedelser og raskt værskifte.
Gudøy anbefaler å bruke Hjelp 113-appen og ta med ekstra klær, godt fottøy og å si ifra hvor man skal. Han understreker at det ikke er noen skam å snu eller å be om hjelp.
Wales tar grep mot vold mot ambulansepersonell
I Wales er det startet et felles initiativ der helsevesenet, politi, brannvesen og påtalemyndigheter samarbeider for å bekjempe vold mot ansatte i nødetatene. Anti-Violence Collaborative Wales (AVCW) tar sikte på å skape varig endring.
Initiativet ledes av paramedisiner Jonathan Webb, som også er sikkerhetsansvarlig i NHS Wales, og tidligere etterforsker Gareth Lewis, som i dag jobber i NHS Shared Services. Sammen har de utviklet en helhetlig strategi der målet er å gi alle etater praktiske verktøy og felles standarder for forebygging og oppfølging, skriver Emergency Services Times.
– «Nulltoleranse» har vært et slagord, men ansatte har opplevd at det ikke har skjedd noe. Da mister det all verdi, sier Gareth Lewis i podkasten For Every Response, som igjen refereres av Emergency Services Times.
I tillegg til formelle rettslige virkemidler, satser samarbeidet på forebygging, analyse og oppfølging, blant annet gjennom verktøy for å vurdere samtykkekompetanse ved psykiske helseutfordringer, og deling av data mellom nødetatene for å kunne målrette tiltakene.
Nye lover i Wales gir nå også helsepersonell myndighet til å fjerne personer som utgjør en trussel eller forstyrrer driften, uten å måtte tilkalle politiet umiddelbart. Dette er en ordning som allerede finnes i England.
Vil ha flere vurderingsbiler for å unngå unødvendige innleggelser
I et sommerintervju med Sykepleien løfter Trine Møgster Jørgensen fram behovet for flere vurderingsbiler bemannet med kompetent personell, som kan vurdere eldre pasienter hjemme og hindre unødvendige transporter og sykehusinnleggelser.
– Dette kan forebygge sykehusinfeksjoner, spare ambulanseressurser og avlaste legevaktpersonell, sier Jørgensen, som i sommer jobber både i ambulansetjenesten ved Innlandet HF og som medisinsk operatør ved AMK Oslo.
Hun overtar i august som dekan for Fakultet for helsevitenskap ved VID vitenskapelige høgskole, og har tidligere fått arbeidsmiljøpris for sitt arbeid med å skape et trygt og konstruktivt arbeidsmiljø ved Oslomet.
Krasjet i ambulanse under Tour de France: – Hjelpen var ganske nær
Tobias Halland Johannessen kolliderte med en ambulanse under Tour de France etter at en tilskuer smalt inn i bilen, som måtte bråbremse. Halland Johannessen syklet rett inn i den.
– Helvete ass. Jeg krasjet, sier Halland Johannessen når han møter støtteapparatet sitt etter hendelsen.
Han forteller at han har vondt i høyre skulder, men beroliger TV 2s reporter med at han fortsetter rittet.
– Jeg lå bak en ambulanse. Så var det en tilskuer som klinte til ambulansen, og den bråbremset. Jeg klinte inn i ambulansen.
– Hjelpen var jo ganske nærme da, kan du si. Så de fikk stablet meg opp på sykkelen igjen, sier Halland Johannessen til TV 2.
Tyveri av medisinveske fra ambulanse i Brekstad
Politiet etterforsker tyveriet av en medisinveske fra en ambulanse på Brekstad i Ørland natt til onsdag. Politistasjonssjef Hallgeir Stjern i Fosen politistasjonsområde sier til Fosna-Folket at ambulansepersonellet oppdaget at vesken var borte.
– Noen har tatt seg inn i ambulansen og tatt medisinvesken med seg. Det som er i kofferten kan være farlig for tredjeperson som ikke vet hva stoffene er, sier Stjern i Fosna-Folkets papiravis.
Politiet har fått inn observasjoner av to personer som var i nærheten av ambulansen i det aktuelle tidsrommet. De ber om tips fra publikum i saken.
Ambulansetjenesten advarer mot privatisering av veier
Ambulansetjenesten i Indre Østfold advarer mot forslaget om å stoppe brøyting og vedlikehold av private veier. I et høringssvar til kommunen uttrykker de bekymring for at forslaget vil svekke pasientsikkerheten.
– Effektiv akuttmedisinsk respons forutsetter rask tilgang til pasienter, uavhengig av geografisk beliggenhet, skriver seksjonsleder Geir Kristiansen og verneombud Frida Solem Ruberg ved Ambulansetjenesten Indre Østfold til Fredrikstad Blad.
De frykter dårligere fremkommelighet og økt risiko, særlig vinterstid, og mener det i ytterste konsekvens kan gjøre enkelte områder utilgjengelige for utrykningskjøretøy. De anbefaler derfor sterkt at veinettet forblir offentlig.
Ambulanseleder i USA kåret til en av årets kvinner i Japan
Dr. Yuko Nakajima, medisinsk direktør for Metro Atlanta Ambulance Service og førsteamanuensis ved Emory University i Georgia, er kåret til én av ni «Women of the Year 2025» av Nikkei, Japans ledende finansavis, med støtte fra den japanske regjeringen.
Utmerkelsen gis til kvinner som har gjort banebrytende arbeid på sine fagområder og som fremstår som forbilder i det japanske samfunnet. Dr. Nakajima er den eneste prisvinneren innen akuttmedisin i årets utvalg, skriver EMS1. Hun har ansvar for den kliniske oppfølgingen av ambulansearbeidere og er en del av EMS Medical Directors Advisory Council for delstaten Georgia.
I tillegg til prisen er Nakajima omtalt som forsideprofil i Doctor’s Magazine, et av Japans mest respekterte medisinske tidsskrifter