Hopp til hovedinnhold
Telia-problemer betyr også at flere ikke kommer gjennom når man ringer nødnummere. Skjermbilde fra tre forsøk.
Telia-problemer betyr også at flere ikke kommer gjennom når man ringer nødnummere. Skjermbilde fra tre forsøk.


Telia-trøbbel til nødnummere

Flere Telia-kunder har hatt problemer mandag. Nødnummer har da også uten dekning.

I dag har flere Telia-kunder hatt problemer med å ringe med mobilen. Ambulanseforum har vært blant de berørte. Vi testet 113, 112 og 110. Samtlige ga mislykkede anrop.

– Vi kan bekrefte at flere av våre kunder for øyeblikket kan oppleve problemer med oppsett av telefonsamtaler. SMS og mobildata fungerer som normalt. Vi har identifisert feilen og jobber for fullt med feilretting, svarer informasjonssjef Daniel Barhom på e-post til Ambulanseforum (det var dessverre ikke mulig for oss å ringe). Vi spurte også om hvor mange som har hatt problem mandag. Dette har Telia ikke svart på. De har heller ikke svart på hvor i landet disse problemene har vært.

En løsning kan være å ta ut SIM-kortet. Telefoner Uten sim-kort ringer med IMEI-nummer.

– Ved behov for å ringe nødnummer så anbefales det å ta ut sim-kort først. Da vil du ringe via nettet til andre operatører, skriver Barhom i eposten, og legger til:

– Fint hvis du også kan legge til at vi beklager så mye overfor berørte kunder.

  AMK i Tønsberg er klar over at det har vært manglende dekning for Telia-kunder mandag.

– Det har også vært mulig å sende SMS. Og mobildata har også fungert. Og det er informasjonen vi har hatt om den Telia-feilen. Det ser ut som at folk som har hatt trøbbel med Telia har funnet alternative måter å kontakte oss på, sier vaktleder Camilla Bang for AMK Vestfold og Telemark. Hun har ikke inntrykk av at det er folk som ikke har kommet fram som følge av Telia-feilen.

– Hvis man ikke kommer fram til 113, er det potensielt alvorlig. Men pasientene våre har kommet fram i dag, og har brukt alternative veier, avslutter Bang.

Oppdatering kl 15:18: – Feilen som medførte problemer med oppsett av telefonsamtaler for flere av våre kunder er nå løst. Alle våre tjenester fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen tett fremover, og beklager så mye ulempene dette medførte for berørte kunder. Om enkelte kunder fortsatt opplever problemer så anbefales det å restarte telefonen, skriver Barholm.