Hopp til hovedinnhold
AMK Vestfold og Telemark. Arkivfoto: Jørn Finsrud.
AMK Vestfold og Telemark. Arkivfoto: Jørn Finsrud.


15 av 16 AMK-sentraler svarer innen 10 sekunder

I dag er det lansert en landsomfattende oversikt over hvor raskt de forskjellige AMK-sentralene og legevaktene svarer.

15 av 16 AMK-sentraler tilfredsstiller kravet om å svaret på 90 prosent av samtalene innen 10 sekunder. Nye tall fra Helsedirektoratet viser at de fleste som ringer 113 får svar før det har gått ti sekunder. Tallene viser også at folk i distriktene raskere får svar på legevaktlelefonen (116117) sammenlignet med folk i de store byene. For legevakttelefonen gjelder for øvrig at 80 prosent av de som ringer inn skal få svar før det har gått to minutter. En av tre legevaktsentralen er innenfor dette kravet, ifølge Helsedirektoratet.

– Det er bra at folk får raskt svar når de ringer 113. Det er dit folk skal ringe når liv eller helse er i fare. Samtidig er det en utfordring at mange ikke får svar innen to minutt når de ringer legevakt, sier direktør for avdeling akuttmedisin og beredskap Steinar Olsen i Helsedirektoratet.

Fra i dag, altså 8. juni, finner vi svartider for hver AMK-sentral og legevaktsentral på Helsedirektoratets nettsider.