Hopp til hovedinnhold


Ultralyd: Fikk Ingeniørbragden. Nå har de lansert oppfølgeren

GE Vingmeds eksperter har gjort nok en bragd: Ultralydskanneren Vscan har fått enda flere funksjoner, melder Teknisk Ukeblad.

800-px-ultralyd-smalereI den første Vscan-versjonen brukes ultralydbølger med lav frekvens, 2,5 MHz.
Proben, som settes mot huden, fungerer som sender og antenne som tar inne en hel rekke kanaler for å lage 3D-bilde med farger.
Da kan man se dypt inni menneskekroppen, inn til hjerte, lunger og andre, indre organer.
– Det er veldig intuitivt. Det tar 3–5 minutter å lære seg basisbruk. Vi viste et ultralydbilde for barn. Så å si alle klarte å gjette hva som var blodåren i bildet, forteller Trond Kleveland, ingeniør i Vscan.
Med den nye proben sendes høyfrekvent lyd, ca. 7,5-8 MHz, som gir svært gode bilder på alt som ligger under huden og litt innenfor, blant annet blodårer og væskeansamlinger.
Det har overrasket leger at selv med det lille ultralydapparatet kan de se det man tidligere måtte bruke røntgenapparater til eller store ultra­lydapparater inne på sykehuset.

Flere bruksområder

For fem år siden fikk GE Vingmed tildelt prisen Årets ingeniørbragd for ultralydapparatet Vscan i lommeformat. Det har blitt en formidabel suksess.
GE Healthcare har solgt over 15.000 enheter til en verdi av over én milliard kroner. Fem år etter lanserer GE oppfølgeren, Vscan Dual Probe.
Den er fylt med enda mer elektronikk og gir legene og brukerne flere bruksområder, uten at størrelsen er endret. Nå er de første tusen solgt.
– Vi har fått et verktøy i lommeformat som kan gi oss svar på de aller fleste vanlige problemstillinger vi møter på et skadested, sier overlege Lars Jacobsen i Norsk Luftambulanse. Han forsker også på ultralyd i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Norsk Luftambulanse håper å få permanent tillat­else til å bruke ultralydapparatene også i helikopter eller sykebil.
– Bilder sier mer enn tusen ord. Under transport får vi ikke undersøkt på andre måter, det er mørkt og det er mye støy. Ultralydundersøkelser under transport vil gi oss enda mer og mer presis informasjon om pasienten. Det vil være en stor gevinst, sier Jacobsen, som er stasjonert i Arendal.

Teknisk minirevolusjon

For akuttmedisin er det en liten medisinteknisk revolusjon.
– Det er svært utfordrende å få enda mer elektronikk inn i en liten enhet uten aktiv kjøling, sier Trond Kierulf, produktansvarlig for Vscan Dual Probe.
Luftambulansen har allerede fått noen års erfaring med den første versjonen av Vscan. 11 enheter ble kjøpt inn, nå er 5–6 av den nye Dual Probe anskaffet. Den har åpnet enda et vindu inn i pasientene.

Les mer om saken hos Teknisk Ukeblad