Hopp til hovedinnhold


Ringte 112 - ble stående i telefonkø

SVERIGE: Arvid, ti måneder, pustet tungt og støtvis. Hans foreldre trodde at livet sto på spill og ringte SOS Alarm. Der ble de møtt av en telefonsvarer, skriver Gøteborgs-Posten.  
Iowa_112.svg– Vi er henvist til å ringe ett nødnummer i nødsituasjoner, og da forventer man at noen svarer. Hvor overbelastet kan 112 være en vanlig mandags morgen? sier Arvids pappa Ulf Schreiber.
– Det finnes ikke noe annet sted å ringe, sånn er det bare, det her er nødnummeret, punktum. Hadde det vært en hjertestans hadde personen vært død, og dette kunne blitt et dødsfall på et barn.
Mandag den 2. juni sto Rebecca og Ulf Schreiber med sin ti måneder gamle sønn på kjøkkenet. Alle tre var trette og utmattede etter en natt der Arvid hadde vært forkjølet, våken og lei seg. Storebror Nils, 3,5 lå fremdeles og sov.
Ved åttetiden på morgenen ble Arvid plutselig stille og sluknet. Han pustet tungt og støtvis.
– Han sank sammen og vi kunne ikke vekke ham, forteller Ulf Schreiber.
Rebecca tok mobiltelefonen og ringte 112. Da samtalen ble koblet fram fikk hun en telefonsvarer der en stemme sa at nødnummeret var overbelastet - først på svensk, deretter på engelsk.
Ulf ringte også 112 via familiens fasttelefon i tro på at det var noe feil med mobilnettet. Det var det ikke. Allerede etter tre ringetoner møttes Ulf av samme vær-snill-å-vente beskjed som Rebecca.
Arvid virket dårligere og dårligere. Etter å ha ventet i mobilen i to minutter og 42 sekunder la Rebecca på og familien kastet seg i bilen for å dra til Østre.
– Jeg holdt ham i armene, vi våget ikke sette ham i barnestolen, iblant trodde jeg han sluttet å puste. I en ambulanse hadde han kunnet fått behandling, sier Rebecca.
Vel framme ved sykehuset ble sønnen godt tatt vare på. Arvid var kraftig forskjølet med mye slim i luftveiene og ørebetennelse.
Ifølge avtalen mellom staten og SOS Alarm skal svarstiden ligge på maks under åtte sekunder i gjennomsnitt. En avtale som virksomheten for øyeblikket ikke klarer å levere.
– Den tryggheten jeg har kjent til 112 er tynnslitt i kanten. Man ringer bare når man opplever en situasjon som er livstruende, og da må noen svare, sier Rebecca Schreiber.
Les mer om saken og se hva SOS Alarm svarte hos Gøteborgs-Posten