Hopp til hovedinnhold


Oslo har ikke råd til nye ambulanser

Oslo og Akershus har ikke råd til å kjøpe flere enn to nye ambulanser i år, melder Aftenposten.
Oslo og Akershus har hvert år fått 17–20 nye ambulanser for å erstatte de eldste. I år får befolkningen på over en million bare to nye ambulanser.
Tekniske problemer på veien og ambulanser på verksted er hverdagen for ambulansepersonell i Oslo-området. I vår begynte det å brenne i en ambulanse i Svartdalstunnelen. Bilen fikk store skader.
Men istedet for å erstatte den med en ny ambulanse, ble det brukt 250.000 kroner på å reparere den.

Må kjøre til verksted i stedet for å frakte pasienter

Flere ganger i måneden må ambulansepersonell kjøre bilene til verkstedet, fremfor å frakte pasienter.
– Jeg har opplevd motorhavari to ganger på veien. Heldigvis hadde jeg ikke med meg pasient, sier ambulansearbeoder Fredrik som har kjørt ambulanse i Oslo siden 2008. Da Osloby var på besøk hos ambulansesentralen på Ullevål i forrige uke, hadde ambulansepersonellet der vært uten reservebil i to dager på grunn av verkstedbesøk.
Og situasjonen fremover blir trolig langt verre. For i år blir det bare to nye ambulanser til Oslo og omegn. Dette får hovedtillitsvalgt for akuttklinikken ved Oslo universitetssykehus (OUS), Shaukat Hafiz, til å reagere.
– Hvert eneste år får vi 17–20 nye biler. Dermed kan vi bytte ut de eldste ambulansene. I år har vi ennå ikke fått noen nye biler. Jeg er svært bekymret for beredskapen. Under øvelsen «Harbour Ex15» på Sjursøya i vår hadde vi nok mannskap, men ikke nok ambulanser. Og nå blir situasjonen enda verre, sier en bekymret Hafiz.

Bare tre biler i Groruddalen

Oslo og Akershus har en felles ambulansetjeneste med 70 ambulanser fordelt på 12 stasjoner. 20 av disse er reserveambulanser. Dette betyr i gjennomsnitt cirka fem ordinære ambulanser på hver stasjon.
Den eldste ambulansen er kjørt i 488.000 kilometer - en distanse som tilsvarer 12 ganger jordens omkrets. Ifølge Hafiz burde en ambulanse ideelt sett byttes ut ved 150.000 kilometer.
Les mer om saken hos Aftenposten